Vad gör en kommunikationsbyrå

Vad gör en kommunikationsbyrå? 

Texten uppdaterades den 7 mars, 2025
Relativt
4
Dela

En kommunikationsbyrå, eller marknadsföringsbyrå som det också kan kallas, hjälper företag att marknadsföra sina produkter och tjänster i olika kanaler. De tar fram material för allt från print till sociala medier. En kommunikationsbyrå är alltså inte en reklambyrå. Dessa fokuserar istället ofta på att ta fram innehåll som används för betalda annonsplatser i olika medier. Uppdelningen är inte glasklar och många byråer gör båda delarna. Kommunikations- och reklambyråer kan ibland även göra traditionella PR-kampanjer och olika typer av webbprojekt.

Arbetet på en kommunkationsbyrå består av planering, utveckling och produktion av olika typer av kommunikation. Detta kan vara i form av text, bild, film, podd och grafiska produktioner. Genom att kommunicera med företagets målgrupp via olika kanaler hjälper kommunikationsbyrån ditt företag att synas och höras där just din målgrupp finns. Bra att veta är att detta kan ske på olika plattformar, beroende på budskap och målgruppen som budskapet ska förmedlas till.

Kommunikationsbyråer kan också ge rådgivning och strategiskt stöd för att hjälpa en organisation att nå sina kommunikationsmål samt analysera marknadsföringseffektivitet. De kan också hjälpa en organisation att förstå sin bransch och sin konkurrens för att skapa en starkare kommunikations- och marknadsföringsplan.

Ofta har en kommunikationsbyrå en bred kompetens inom olika områden som kan vara användbar om du behöver hjälp med att hantera en mängd olika kommunikationskanaler. En del företag har inhouse-byråer som dock ofta inte har lika stora resurser som en extern byrå. Externa kommunikationsbyråer har i och med större resurser samt personalstyrka möjlighet att genomföra större och mer omfattande kampanjer.

Många kommunikationsbyråer har en specifik inriktning eller specialisering, såsom B2B-kommunikation, hälso- och sjukvårdskommunikation eller miljökommunikation. Detta kan vara bra om du behöver hjälp med att kommunicera inom en specifik bransch.

Och vad gör vi på Relativt?

Ja, det som du just har läst. Fast bättre såklart. Eller?

Allt är Relativt! Hör av dig.

4

Gillade du?

All vår expertis –
direkt i din inkorg!

Vårt nyhetsbrev är laddat med kreativa insikter, praktiska strategier och smarta tips. Mindre fluff, mer konkret innehåll för dig. Är du redo att ta din kompetens till nästa nivå? Prenumerera idag!

* Obligatoriskt fält

Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Andra läser

Webbinarie ”Audio branding – Hur låter ditt varumärke?”
Relativt
9

Vad är audio branding och hur kan du använda kraften i ljud för att bygga ett starkare varumärke? Se vårt...

Webbinarie ”Förbättra ditt varumärke”
Relativt
23

Hur kan du arbeta rent konkret för att förbättra ditt varumärke? Se webbinariet "Förbättra ditt varumärke" med Andreas Lindén....

AI-verktygen som hjälper dig att vara kreativ
Johanna Helldén
18

Tänk om du inte behövde sitta och leta efter stockbilder eller stirra på ett blankt Word dokument utan bara kunde...

Så marknadsför du ditt företag genom en podcast 
Relativt
17

För att marknadsföra ditt företag måste du synas. Dina kunder måste känna till dig för att kunna anlita dig, och...

Strategisk åldersnoja?
Samuel Lindén
14

Möt vår strateg Samuel Lindén i detta blogginlägg där han delar med sig av personliga insikter kring livet och ...åldersnoja?...