Grafisk profil färger

Grafisk profil – färger

Vilka ska jag välja?

Texten uppdaterades den 21 november, 2024
Relativt
5
Dela

Den grafiska profilen består av tre grundpelare: typsnitt, färger och logotyp. För att skapa en komplett grafisk identitet bör du välja hur dessa ska se ut och sedan använda dem konsekvent i all din kommunikation. Vi har tidigare pratat om varför det är viktigt att ha en grafisk identitet och hur du gör för att välja typsnitt. Idag är det dags att titta närmare på färgval.

 

Hur används färg i varumärkesbyggande?

 

Oftast har ett varumärke två till tre grundfärger som används i den huvudsakliga kommunikationen. Grafiska designers som jobbar med varumärkesbyggande brukar utöver grundfärger även ta fram flera komplementfärger som används för att förstärka särskilda budskap. Den här posten vänder sig dock till dig som tar fram en grafisk profil för första gången, varpå vi kommer att hålla det så enkelt som möjligt.  

 

Vi rekommenderar att du väljer en eller två färger du tycker om. Dessa två färger bör passa väl ihop utan att vara för lika. Väljer du två färger kommer den ena färgen vara din huvudfärg som du använder mest. Den andra färgen kommer vara din komplementfärg som du kan använda för att skapa kontrast. Använd dessa två färger samt svart och vitt. Nu har du dina grundfärger!

 

Färgerna används i alla olika delar av kommunikationen. Som bakgrundsfärg, i rubriksättning, symboler och foton. Tittar du på vår hemsida märker du att blått, rött, rosa och ljusgrått återkommer överallt.

 

Vad står olika färger för?

 

Olika färger kan representera olika saker. Vi uppfattar till exempel ofta mörkblått som elegant och grönt som miljömässigt. Problemet med den typen av “regler” är att de är högst subjektiva. Någon kan uppfatta rosa som barnsligt medan någon annan tycker det är modernt. Det är därför upp till dig att välja färger som du tycker representerar ditt företag oavsett vad andra skulle hävda är “korrekt”. 

 

Vilka färger passar bra ihop?

 

Om du är osäker på vilka färger du gillar, gör då som experterna gör – leta inspiration! Gå till företag du tycker har en snygg hemsida eller tilltalande kommunikation och titta på vilka färger de valt. Ett tips kan dock vara att titta på företag utanför din egen bransch, så att din grafiska identitet inte liknar dina konkurrenters alldeles för mycket. Jobbar du inom bygg kanske du kan titta runt bland IT-bolag till exempel.

 

 

Det finns också hemsidor som autogenerar färger som passar väl ihop. Om du söker på termer som “colour match generator”, så dyker flera förslag upp. Några av dessa är:

 

Canva – här kan du antingen scrolla genom färdiga färgpaletter, söka efter nyckeltermer eller söka efter paletter som innehåller någon särskild färg.

 

 

Coolors – slumpar fram paletter och låter dig “låsa” färger du tycker om.

 

 

När du slumpar fram färgpaletter på det här sättet får du ofta förslag som innehåller 4-5 färger. Att använda så många färger på ett konsekvent sätt kan vara svårt om du är nybörjare inom grafisk design. Välj därför två färger ur paletten som du tycker mest om, och använd dessa.

 

Vi har även tagit fram några förslag som du kan kika på nedan. Du kan antingen använda dem för inspiration eller sno dem rakt av!

 

Hur använder jag färgerna jag valt?

 

När du har valt färgerna är det viktigt att hålla sig till dem för att skapa en konsekvent och igenkänningsbar grafisk profil. Färgerna används som en identitetsbyggare i din visuella identitet. När potentiella kunder ser ditt företags färger vill du att de ska koppla dem till just ditt företag och varumärke. Det är viktigt att vara konsekvent för att kunder ska kunna göra denna koppling.

 

Den grafiska profilen bör även innehålla färgkoder för webb och print. Det blir då enkelt för alla som arbetar med din kommunikation och marknadsföring att följa samma riktlinjer. 

 

Kortfattat

 

Välj 1-2 grundfärger som passar bra ihop med varandra. 

Välj färger DU tycker representerar företaget. 

Var konsekvent med dina val! 

Att välja färger kan kännas knepigt. Vill du ha hjälp kan du kontakta oss härså tar vi fram din grafiska identitet med dig. 

5

Gillade du?

All vår expertis –
direkt i din inkorg!

Vårt nyhetsbrev är laddat med kreativa insikter, praktiska strategier och smarta tips. Mindre fluff, mer konkret innehåll för dig. Är du redo att ta din kompetens till nästa nivå? Prenumerera idag!

* Obligatoriskt fält

Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Andra läser

Vad gör en Creative Director? 
Relativt
4

En Creative Director, eller CD, är en person som har ansvar för att leda och styra den kreativa processen inom...

Vad är en försäljningsproposition?
Relativt
4

Din försäljningsproposition är den unika fördel som just din produkt eller tjänst innebär för dina kunder....

Vad är en målgruppsanalys? 
Relativt
10

Bland det viktigaste som företagare är att veta vilka dina kunder är. För att ta reda på din målgrupp bör...

Grafisk profil – typsnitt
Relativt
6

Hur väljer jag typsnitt till min grafiska profil? Här är några nybörjartips för att göra ett genomtänkt val....

Vad är SEO och SEM? 
Johanna Helldén
3

SEO och SEM är två olika metoder för att öka synligheten och trafiken till din webbplats. Hur gör jag för...