De allra flesta företag finns idag på sociala medie-plattformar. Anledningen till detta är enkel – väldigt många personer använder sociala medier dagligen, och företagen vill finnas där kunderna finns. Genom att skapa en strategi för sociala medier och posta inlägg kan du enkelt nå många personer som du vill ska köpa din produkt eller anlita dina tjänster.
Men det är inte helt enkelt att veta hur du ska lyckas med ditt professionella konto på sociala medier. För att din följarskara ska växa krävs det att du postar relevant och engagerande material som är intressant att konsumera. Vilket är lättare sagt än gjort. För att underlätta lite har vi samlat några av våra tips om hur vi tänker kring strategi för sociala medier.
Innan du kommer igång
Det första du behöver göra innan du sätter igång med att posta på sociala medier är att identifiera din målgrupp och syftet med ditt postande. Bland det viktigaste inom marknadsföring är att vara konsekvent och det kräver att ett visst förarbete. Fundera över följande frågor:
Vad vill jag uppnå med min närvaro på sociala medier? Vad är mitt syfte?
Ett professionellt konto på sociala medier kan ha många syften. Det kan vara att göra reklam för en produkt för att fler kunder ska bli intresserade av att köpa, att dela med sig av kunskap för att visa på sin kompetens eller att driva trafik till sin hemsida, så att fler hittar in där.
Vilka personer vill jag tala till?
Beroende på vilka personer som ingår i din målgrupp kommer du vilja ha olika typer av inlägg. En äldre man på ett byggföretag kanske inte kommer känna sig träffad av samma kommunikation som tilltalar en ung kvinna som arbetar med miljöfrågor.
Vilken eller vilka plattformar är bäst lämpade för min målgrupp och mitt syfte?
Vilka dina potentiella följare är och vad du vill uppnå med din sociala medier-närvaro kommer också avgöra var du ska vara närvarande. LinkedIn används främst i arbetssammanhang och kan därför vara bäst lämpat för dig som vill vända dig till andra yrkesverksamma personer. Där är också en mer formell och informativ framtoning ofta att föredra. Vill du nå en yngre målgrupp eller få privatpersoner att intressera sig för din produkt kanske du har mer framgång på Instagram eller TikTok. Där gäller det snarare att vara underhållande och mer informell i tilltalet.
Du kan naturligtvis finnas på flera olika plattformar och anpassa ditt innehåll utifrån var det ska postas. Vårt bästa tips till dig som vill finnas på flera plattformar är att inte posta samma content överallt. Då kan det bli ointressant att följa dig på samtliga plattformar. På Relativt postar vi till exempel både på Instagram, TikTok och LinkedIn men har olika typer av content på samtliga plattformar. På Instagram postar vi logotyper vi ritat, på TikTok kan du följa oss i vår arbetsvardag medan vi på LinkedIn skriver om vår podd och blogginlägg.
Hur ofta ska jag posta?
Eftersom kontinuitet är så viktigt inom marknadsföring bör du fundera över med vilken frekvens du ska posta. Det kan för många vara svårt att hinna posta flera gånger i veckan, men går det allt för lång tid mellan inläggen kommer dina följare hinna glömma bort dig. Hitta en frekvens som passar för dig, så du både hinner få och verkställa dina contentidéer, och håll dig sedan till den. Planera gärna in när du skapar ditt innehåll, så blir det lättare att prioritera i en hektisk arbetsvardag.
Att planera ditt innehåll
När du är färdig med det strategiska förarbetet är det dags att gå in på mer konkreta detaljer. Nu kan du börja fundera över vilket format ditt innehåll ska ha. Ska det vara video, och i så fall filmat eller animerat? Ska det vara text, och i så fall i textinlägg eller karuseller? Vill du posta bilder – ska de vara fotade eller grafiska? Vill du varva flera typer av format kan det vara bra att planera hur ofta du ska posta vad.
När du bestämt formen för ditt innehåll bör du också fundera över vilka teman du ska lyfta i dina poster. Vad är det du vill dela med dig av? Är det dina åsikter i olika ämnen? Tips till nybörjare? Information som inte alla känner till? Detta kan naturligtvis variera mycket beroende på vem du är och vad du vill uppnå med ditt postande. Driver du en blomsteraffär kanske du har olika serier där du berättar om olika blommor, vad som är i säsong just nu, hur man bäst sköter om sina växter och hur man knyter vackra buketter. Arbetar du som logistikchef kanske du snarare postar om ledarskap, hur man kan effektivisera logistiska processer samt hur ni på ditt företag jobbar med miljö och hållbarhet. Brainstorma gärna idéer för att hjälpa dig själv när inspirationen tryter!
En sista viktig del i att planera själva innehållet är att fundera över vilken ton du ska ha i ditt tilltal. Vill du vara mer formell eller underhållande tramsig? Välj tilltal utifrån vad du tror passar din målgrupp och ditt syfte bäst. Var inte rädd för att visa personlighet – dina följare är trots allt också människor och är därför troligen mer intresserade av innehåll där man kan skymta personen bakom.
Kom igång med din närvaro på sociala medier
När förarbetet är klart är det äntligen dags att börja posta. Följ den plan och strategi för sociala medier som du lagt upp för dig själv och var inte rädd om det inte ger effekt direkt. Detta är ett maraton och inte en sprint. Ofta tar det lite tid innan du hittar din röst och följarna hittar till dig. Så länge som du kontinuerligt arbetar med din sociala medie-närvaro kommer du dock troligtvis kunna bygga upp en större följarskara samt ett bredare nätverk. Våga testa olika typer av innehåll för att se vad som funkar för just dig och vad du tycker är roligt att skapa!
Som med allt annat strategiskt arbete är det viktigt med utvärdering. Titta på vilken typ av inlägg som går bra och vad du kan lära dig av det. Når du dina mål? Varför/ varför inte? Vad gör andra personer eller företag inom ditt yrkesområde och hur kan du lära dig av dem? Uppdatera din strategi för sociala medier allt eftersom du lär dig av ditt postande.
Lycka till, och tveka inte att höra av dig till oss på Relativt om du behöver hjälp!