Karusell / Slideshow till LinkedIn och Instagram

Hur gör jag en karusell till LinkedIn eller Instagram?

Texten uppdaterades den 22 oktober, 2024
Relativt
17
Dela

Här är en enkel guide för dig att skapa din karusell eller slideshow som du sedan kan ladda upp på LinkedIn eller Instagram.

Skapa din karusell

Börja med att skapa själva karusellen. Du kan skapa din slideshow som du vill ha den i InDesign, Canva, PowerPoint, Google Slides eller Figma. Vi använder oftast formatet 1:1 eller 4:5 när vi gör karuseller till LinkedIn eller Instagram. Hur många slides du vill ha får du välja fritt!

Spara ner

När du har gjort dina slides är det dags att spara ner dem till datorn. Här kan du välja att spara dem som png eller pdf, beroende på var du vill publicera karusellen. På Instagram kan man bara ladda upp bilder, därför bör du spara dina slides som png när du ska publicera dem på Instagram. På LinkedIn behöver det vara en pdf som laddas upp.

Publicera

Instagram

Nu är det dags att publicera! Vill du ladda upp din slideshow på Instagram är det bara att välja en bild i taget, i den ordningen du vill att de ska ligga. (Du kan välja flera bilder till ett inlägg genom att klicka på ikonen bredvid kameraikonen till vänster direkt i Instagram.)


LinkedIn

Om du vill ladda upp din slideshow på LinkedIn, då väljer du de slides som ska vara med i den ordningen du vill ha dem och skapar sedan en pdf med alla slides. Nu är det bara att ladda upp den på LinkedIn!

Svårare än så är det inte.

Vill du ha hjälp med din kommunikation? Hör av dig!

Läs också Hur skapar jag en karusell på LinkedIn? som är en guide om hur du laddar upp din färdiga karusell eller slideshow på LinkedIn. 

17

Gillade du?

All vår expertis –
direkt i din inkorg!

Vårt nyhetsbrev är laddat med kreativa insikter, praktiska strategier och smarta tips. Mindre fluff, mer konkret innehåll för dig. Är du redo att ta din kompetens till nästa nivå? Prenumerera idag!

* Obligatoriskt fält

Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Andra läser

Vad gör en Creative Director? 
Relativt
4

En Creative Director, eller CD, är en person som har ansvar för att leda och styra den kreativa processen inom...

Vad är en försäljningsproposition?
Relativt
4

Din försäljningsproposition är den unika fördel som just din produkt eller tjänst innebär för dina kunder....

Grafisk profil – färger
Relativt
5

Vilka färger skall jag ha i min grafiska profil? Och hur används färger i varumärkesbyggandet? Det är några aspekter som...

Vad är en målgruppsanalys? 
Relativt
10

Bland det viktigaste som företagare är att veta vilka dina kunder är. För att ta reda på din målgrupp bör...

Grafisk profil – typsnitt
Relativt
6

Hur väljer jag typsnitt till min grafiska profil? Här är några nybörjartips för att göra ett genomtänkt val....