I förra veckans bloggpost kan du lära dig hur du rent praktiskt skapar en karusell/slideshow, nu ska vi kika på hur man skapar BRA slideshows. Här är 3 enkla knep för att förhöja kvalitén på dina karuseller/slideshows:
Gör en poäng per inlägg
Detta har vi skrivit om förut men det tål att upprepas. Vi är ofta ivriga att visa på vår kunskap och har därför en tendens att ta med mycket information i varje inlägg, men det kan få motsatt effekt än vad vi hoppats på. Snarare än att läsaren blir imponerad och vill läsa mer finns det en risk att inlägget blir spretigt varpå läsaren tappar intresse och scrollar vidare. Du vill därför i dina slideshows hålla dig stenhårt till att bara göra en poäng. Du bör ha tänkt ut vad poängen med posten ska vara innan du sätter igång att skriva. Därefter ska varje slide antingen referera till samma poäng eller leda upp till den i slutet. Om något hör till ämnet men inte direkt handlar om postens poäng – stryk det. Det kan bli en separat post. Hellre att din slideshow blir lite kort men håller sig tätt till ämnet än att du fyller ut fler sidor men spretar ut i sidospår.
Inledning, innehåll, avslut
Tänk på din karusell som ett tal du skulle skriva på svenskan i gymnasiet. Precis som din lärare då troligtvis tjatade om att talet behövde både en inledning och ett avslut, behöver din post samma sak. Det behöver inte vara långt (tvärtom kommer inlägget må bra av att hållas kort) men du bör både introducera posten och runda av den med någon slags sammanfattning av poängen. Kommer du inte på något snyggt sätt att avsluta posten kan du i värsta fall dra till med ett humoristiskt “Nu har jag inget mer att säga. Tjolahopp!”. Även det är bättre än att bara låta posten sluta tvärt.
Länka samman sidorna till varandra
När du skrivit dina slides börjar det viktigaste arbetet, nämligen efterarbetet. Tänk på den nu skapade karusellen som en oslipad diamant. Du har råvaran, men den ska nu slipas tills den glänser. Börja med att läsa igenom och fundera över följande:
Håller sig allt jag skrivit till en och samma poäng? Krävs allt jag har skrivit för att förstå posten eller finns det någon överflödig information jag kan ta bort?
När du känner dig trygg i att posten håller sig tätt till ämnet kan du nu gå in på detaljnivå. Här gäller det att se till att varje slide i posten hör ihop med den innan och bygger upp till nästa sida. Det finns olika sätt att göra detta på. Du kan använda sambandsord för att binda ihop stycken och meningar. Beroende på vilken ton du vill att inlägget ska ha bör du dock vara försiktig med att använda allt för akademiska sambandsord eftersom din text kan få en något formell framtoning om du använder ord som “således, “slutaktligen” eller “sammanfattningsvis”. Välj sambandsord som både bygger ihop meningar men också passar tonen du är ute efter. Förutom sambandsord kan du också använda dig av fråga-svar. Det här gör du genom att avsluta en slide i karusellen med en fråga som sedan besvaras på nästa slide. På så vis relaterar sidorna till varandra.
Oavsett hur du väljer att binda samman dina sidor är det viktigaste att du försöker skapa en logisk följd där slidesen följer naturligt efter varandra. Du vill undvika “hopp” där du går från att prata om en sak till en annan utan att förklara varför. Be gärna någon annan läsa igenom dina slideshows för att se om de hänger med.
Skulle du mot förmodan inte bli en expert på kommunikation i sociala medier efter att ha läst så här långt, är du varmt välkommen att höra av dig. Vi hjälper dig gärna.