Vad erbjuder en kommunikationsbyrå

Vad erbjuder en kommunikationsbyrå?

Vilka olika kommunikations- och marknadsföringsbyråer finns det?

Texten uppdaterades den 30 maj, 2024
Relativt
13
Dela

Det kryllar av kommunikationsbyråer där ute, men vad sysslar en sådan med egentligen? Det skiljer sig naturligtvis åt mellan olika byråer – dels beroende på inriktning men också beroende på vad för slags kompetens de anställda har. Vi ska i dagens bloggpost titta lite närmare på vad en kommunikationsbyrå kan erbjuda, samt vilka tjänster du får tillgång till om du anlitar Relativt som din kommunikationsbyrå. 

 

Vad har en kommunikationsbyrå för huvudsakligt syfte? 

Precis som namnet skvallrar om sysslar en kommunikationsbyrå med, ja, kommunikation. Brett sagt kan man säga att dessa byråer hjälper sina kunder nå sina kommunikationsmål. Det kan handla om allt från att ta fram och förvalta en kommunikationsstrategi, göra reklam och marknadsföring samt bygga varumärke till att planera evenemang och göra marknadsundersökningar. Ofta erbjuds skräddarsydda tjänster utifrån specifika kunders behov.  


Vilka sorters kommunikationsbyråer finns det? 

Den här frågan är nästan omöjlig att svara på, eftersom det finns lika många olika typer av kommunikationsbyråer som det finns former av kommunikation. Vissa byråer nischar sig på en specifik form av kommunikation medan andra erbjuder helhetslösningar. Utbudet är med andra ord oändligt men vi ska trots detta titta på några av de vanligaste typerna.  

Digital byrå

Dessa byråer specialiserar sig på digital marknadsföring och kommunikation. De arbetar med SEO (sökmotoroptimering), sociala medier, e-postmarknadsföring, webbutveckling och online-reklam. 

Designbyrå

Designbyråer fokuserar på visuell kommunikation. De skapar grafisk design, logotyper, förpackningsdesign och annat visuellt innehåll för sina kunder. 

Contentbyrå

En contentbyrå producerar innehåll för sina kunders marknadsföringsstrategier. Det kan inkludera skrivande av blogginlägg, artiklar, videoproduktion, podcaster och annat innehåll som engagerar målgruppen. 

Marknadsföringsbyrå

Denna typ av byrå fokuserar på övergripande marknadsföringsstrategier. De kan hjälpa till med marknadsundersökningar, produktplacering, varumärkesbyggande och strategisk marknadsföring. 

Reklambyrå

En reklambyrå fokuserar på att skapa reklamkampanjer för sina kunder. De arbetar med allt från TV-reklam och tryckannonser till digitala annonser och reklamfilmer. 

PR-byråer (Public Relations) 

PR-byråer hanterar företags och individers rykte och relationer med media och allmänheten. De hjälper till att skapa och implementera PR-strategier, hantera kriser och organisera evenemang. 

Utöver ovan nämnda kommunikationsbyråer finns även t.ex. det som kallas för inhouse-byråer, som sköter större företags kommunikationsbehov internt, och integrerade byråer som erbjuder en kombination av olika slags tjänster.


Vilka kommunikativa tjänster erbjuder Relativt? 

Relativt erbjuder en kombination av olika kommunikativa tjänster som vi skräddarsyr utifrån dina behov. Vi arbetar primärt med content till sociala medier, grafisk design och varumärkesbyggande samt marknadsföring och affärsanalys. Utöver detta hjälper vi ofta våra kunder att upphandla annan kreativitet, som webbutveckling.

Vi arbetar ofta med kunder under längre perioder, för att både kunna ta fram, implementera och följa upp strategier, men kan även göra punktinsatser som att ta fram en ny logotyp, grafisk identitet eller strategi.  

Om du behöver hjälp med din företagskommunikation är du varmt välkommen att höra av dig redan idag. Vi hörs! 

13

Gillade du?

All vår expertis –
direkt i din inkorg!

Vårt nyhetsbrev är laddat med kreativa insikter, praktiska strategier och smarta tips. Mindre fluff, mer konkret innehåll för dig. Är du redo att ta din kompetens till nästa nivå? Prenumerera idag!

* Obligatoriskt fält

Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Andra läser

Hur kommer man igång med animering?
Elin Hjerthén
5

Rörligt innehåll hjälper till att sticka ut i det digitala bruset. Men hur går man tillväga för att skapa engagerande...

Vad gör en Creative Director? 
Relativt
4

En Creative Director, eller CD, är en person som har ansvar för att leda och styra den kreativa processen inom...

Vad är en försäljningsproposition?
Relativt
4

Din försäljningsproposition är den unika fördel som just din produkt eller tjänst innebär för dina kunder....

Grafisk profil – färger
Relativt
5

Vilka färger skall jag ha i min grafiska profil? Och hur används färger i varumärkesbyggandet? Det är några aspekter som...

Vad är en målgruppsanalys? 
Relativt
10

Bland det viktigaste som företagare är att veta vilka dina kunder är. För att ta reda på din målgrupp bör...