Digitala branding-strategier

5 digitala branding-strategier

För offensiva B2B-företag 

Texten uppdaterades den 21 november, 2024
Relativt
7
Dela

När det kommer till B2B är digital branding inte ett val utan ett strategiskt måste. En tydlig digital strategi är en viktig del i att skapa en upplevelse som resonerar hos din målgrupp, bygger förtroende och driver affärer.


Att veta vad som behöver göras är dock inte alltid självklart. Därför har vi sammanställt några viktiga digitala branding-strategier som du kan implementera och som kommer ge dig synbara resultat!

Ha en tydlig röd tråd 

Oavsett om det handlar om er hemsida, sociala medier eller e-mailmarknadsföring är det viktigt med ett enhetligt varumärke. En tydlig röd tråd i hur ni ser ut och i allt ni kommunicerar bygger förtroende och gör att ert varumärke sticker ut i det digitala bruset.  

Positionera er i framkant 

Positionera ditt företag som ledare inom branschen. Genom att bidra med en välproducerad blogg eller podd (du kan läsa mer om att marknadsföra genom podd här), hålla i webbinarier och visa att ni har koll på vad som händer i omvärlden och er bransch via ert nyhetsbrev ökar ni er trovärdighet och bygger bilden av er som experter på ert område. 

Använd kraften i video 

Vi har sett det komma länge och det går inte att förneka att video är kungen av digitala kommunikationssätt. Från produktdemonstrationer till medarbetarberättelser; genom att integrera rörlig media i er digitala strategi kan ni fånga uppmärksamheten hos er målgrupp och förmedla komplexa budskap på ett engagerande sätt. Men låt inte produktionskostnaden skrämma er. En mobilkamera med ett genuint budskap räcker länge! 

Bortse inte från e-postmarknadsföring

Ett delvis bortglömt, men väldigt vasst, verktyg för B2B-kommunikation är e-post. Fokusera på att ta fram målgruppsanpassat, värdeskapande innehåll och använd analysresultat för att förstå din målgrupp och vad som resonerar hos dem. Personligt och relevant e-postinnehåll bygger relationer och skapar leads. Det finns ingen annan kanal som ger så mycket värdefull data tillbaka, så analysera den och bli bättre över tid. 

Lägg vikt vid användarupplevelsen (UX) 

En sömlös och tydlig onlineupplevelse är ett måste, inte bara när det kommer till användarvänlighet på din hemsida utan också när det kommer till innehåll. Se till att dina besökare direkt förstår ditt erbjudande, kan hitta ytterligare information och få svar på sina frågor. Gör det enkelt och tydligt att guidas till konvertering, oavsett vilken digital plattform din besökare befinner sig på.

Implementera dessa digitala branding-strategier och få synbara resultat!


Hur många köpknappar har du? Antagligen inte tillräckligt många!  

Kontakta oss om du vill ha hjälp med din digitala branding.

7

Gillade du?

All vår expertis –
direkt i din inkorg!

Vårt nyhetsbrev är laddat med kreativa insikter, praktiska strategier och smarta tips. Mindre fluff, mer konkret innehåll för dig. Är du redo att ta din kompetens till nästa nivå? Prenumerera idag!

* Obligatoriskt fält

Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Andra läser

Vad gör en Creative Director? 
Relativt
4

En Creative Director, eller CD, är en person som har ansvar för att leda och styra den kreativa processen inom...

Vad är en försäljningsproposition?
Relativt
4

Din försäljningsproposition är den unika fördel som just din produkt eller tjänst innebär för dina kunder....

Grafisk profil – färger
Relativt
5

Vilka färger skall jag ha i min grafiska profil? Och hur används färger i varumärkesbyggandet? Det är några aspekter som...

Vad är en målgruppsanalys? 
Relativt
10

Bland det viktigaste som företagare är att veta vilka dina kunder är. För att ta reda på din målgrupp bör...

Grafisk profil – typsnitt
Relativt
6

Hur väljer jag typsnitt till min grafiska profil? Här är några nybörjartips för att göra ett genomtänkt val....