Bloggbild-maximerad-marknadskommunikation

Maximera effekten av din marknadskommunikation!

5 tips att nå ut med ditt budskap

Texten uppdaterades den 21 november, 2024
Relativt
12
Dela

I en digital värld full av budskap, hur når du fram med din marknadskommunikation? När du har skickat i väg ditt budskap kan du inte påverka hur det tas emot. Tärningen är så att säga kastad och tolkningsföreträdet ligger hos mottagaren. Vad innebär detta för dig som vill nå fram? Vi delar med oss av fem konkreta tips för att öka chanserna att ditt budskap når fram och landar rätt.

  1. Ditt varumärke och tidigare insatser ger ledtrådar och styr hur mottagaren kommer att tolka din marknadskommunikation. Om du är konsekvent i språk, färg, form och vilka kanaler du kommunicerar i kommer mottagaren vara mentalt tillgänglig för det du försöker kommunicera. 

  2. Mottagaren är bara tillgänglig om de har behov av dina produkter eller tjänster. Därför är det viktigt att du tajmar ditt budskap väl. Att sälja skidor på sommaren är inte omöjligt, men inte heller optimalt.

  3. Det är inte bara tajmingen som räknas, utan också kanalen. Var finns din målgrupp? Vilka kanaler använder de? Att synas i rätt kanal vid rätt tidpunkt är avgörande för att nå fram med ditt budskap.

  4. Punkt 1 och 2 stämmer inte alltid. Du kan alltid överraska med ett kreativt budskap på en oväntad plats. Om punkt 2 hade varit sant hade inte stora varumärken gjort reklam överallt och hela tiden.

  5. Punkt 4 gäller dock sannolikt inte ditt bolag eftersom du har en begränsad marknadsbudget. Stora varumärken har råd att synas överallt, men för dig med en begränsad budget är det klokt att fokusera på punkt 1, 2 och 3.

I korthet kan vi alltså säga: var konsekvent, tajma ditt budskap väl och välj rätt kanaler. Och som bonus – överraska! Ibland kan ett kreativt budskap på en oväntad plats ge eko och väcka uppmärksamhet.

Räcker tiden inte till? Hör av dig till oss, så hjälper vi dig att maxa din marknadskommunikation!

12

Gillade du?

All vår expertis –
direkt i din inkorg!

Vårt nyhetsbrev är laddat med kreativa insikter, praktiska strategier och smarta tips. Mindre fluff, mer konkret innehåll för dig. Är du redo att ta din kompetens till nästa nivå? Prenumerera idag!

* Obligatoriskt fält

Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Andra läser

Hur kommer man igång med animering?
Elin Hjerthén
4

Rörligt innehåll hjälper till att sticka ut i det digitala bruset. Men hur går man tillväga för att skapa engagerande...

Vad gör en Creative Director? 
Relativt
4

En Creative Director, eller CD, är en person som har ansvar för att leda och styra den kreativa processen inom...

Vad är en försäljningsproposition?
Relativt
4

Din försäljningsproposition är den unika fördel som just din produkt eller tjänst innebär för dina kunder....

Grafisk profil – färger
Relativt
5

Vilka färger skall jag ha i min grafiska profil? Och hur används färger i varumärkesbyggandet? Det är några aspekter som...

Vad är en målgruppsanalys? 
Relativt
10

Bland det viktigaste som företagare är att veta vilka dina kunder är. För att ta reda på din målgrupp bör...