Animering Relativt

Hur kommer man igång med animering?

Fem steg att ha med sig i animeringsprocessen

Texten uppdaterades den 26 november, 2024
Elin Hjertén
Elin Hjerthén
4
Dela

Som vi redan vet är rörligt innehåll i princip ett måste för att nå igenom bruset idag. Med kompetens inom film och animering kan du skapa engagerande, relevant och anpassat innehåll som når din målgrupp.  
 
Här kommer några steg som jag har med mig in i min animeringsprocess. Men först ska vi ta en snabb titt på några olika program för video och animering. 


Vilket program ska jag välja?  

Det finns olika program som fungerar bra för att animera. I Canva kan du som nybörjare göra enklare animationer, men du är ganska begränsad till förinställda animeringar. Det kan vara ett bra första program att börja experimentera i. 
 
Adobe After Effects är det program som jag främst jobbar i, och det ger mig full kontroll över min animering. Det kan vara en startsträcka att förstå sig på programmet, men när du kommit över tröskeln kommer du upptäcka massor av möjligheter. 


Hitta inspiration  

Det första steget i min process med att göra rörligt innehåll till en kund är att leta inspiration. Jag har med mig några nyckelord; det kan vara företagets egna värdeord, eller egenskaper som jag associerar med företaget. Sedan tittar jag på allt från tonalitet och uppbyggnad i andra företagsfilmer, till specifika övergångar och effekter. Jag samlar in det jag behöver för att sedan bestämma mig för hur mitt intro ska se ut och byggas upp.  


Rita en storyboard 

Härifrån skissar jag ihop en storyboard, den blir ofta enkelt skissad. Med en storyboard får jag en överblick över min idé och ser tydligt vilka olika steg och övergångar jag ska göra. Det är ett bra verktyg att gå tillbaka till under processens gång.  


Börja animera 

Nu är det dags att sätta igång med animeringen. Även om animationen bara ska vara några få sekunder lång, brukar jag ändå tänka i ”scener”. Jag börjar med första scenen och jobbar mig igenom min storyboard till slutet.  

Ett verktyg som jag jobbar mycket med är “Easy Ease”. Det hjälper till att få flödet att kännas mer organiskt och levande genom att påverka hastigheten i animationen. Exempel: Du vill animera en bil som rör sig från punkt A till punkt B under tre sekunder. Utan Easy Ease är rörelsen helt linjär och kan upplevas stel och robotlik. Det Easy Ease gör är att snabba på och sakta ned hastigheten under dessa tre sekunder, för att rörelsen ska se mer levande och naturlig ut. Din bil bromsar alltså in istället för att stanna tvärt! 

Här ser du ett exempel på hur det kan se ut.

Easy Ease animering


Om du är nybörjare eller har ont om tid, och snabbt vill få ihop en sekvens, är ett annat tips att kolla på och ta inspiration från förinställda animeringar. Adobe After Effects har många mallar som du kan använda dig av.  


Ta hjälp 

Att koppla in en kollega som tar en titt på din animering är alltid bra! Det ger dig andra synvinklar, tips och idéer. Jag låter alltid någon annan titta på mitt arbete om jag sitter fast, men kanske framför allt för att avgöra om tempot i animeringen fungerar bra.  


Färdig produkt! 

Efter de här stegen har du en färdig animering som är redo att användas! 
 
Det hade ju varit toppen om min process faktiskt såg ut så här. Det gör den inte. Arbetsgången är ofta mycket mer rörig och jag hoppar fram och tillbaka mellan stegen, raderar och börjar om. Men till slut har vi ett resultat som funkar och går i linje med företagets värdeord.  

Så var inte för hård mot dig själv, att animera tar tid. Börja experimentera och ha kul!

4

Gillade du?

All vår expertis –
direkt i din inkorg!

Vårt nyhetsbrev är laddat med kreativa insikter, praktiska strategier och smarta tips. Mindre fluff, mer konkret innehåll för dig. Är du redo att ta din kompetens till nästa nivå? Prenumerera idag!

* Obligatoriskt fält

Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Andra läser

Vad gör en Creative Director? 
Relativt
4

En Creative Director, eller CD, är en person som har ansvar för att leda och styra den kreativa processen inom...

Vad är en försäljningsproposition?
Relativt
4

Din försäljningsproposition är den unika fördel som just din produkt eller tjänst innebär för dina kunder....

Grafisk profil – färger
Relativt
5

Vilka färger skall jag ha i min grafiska profil? Och hur används färger i varumärkesbyggandet? Det är några aspekter som...

Vad är en målgruppsanalys? 
Relativt
10

Bland det viktigaste som företagare är att veta vilka dina kunder är. För att ta reda på din målgrupp bör...

Grafisk profil – typsnitt
Relativt
6

Hur väljer jag typsnitt till min grafiska profil? Här är några nybörjartips för att göra ett genomtänkt val....