Så skapar du ett igenkännbart varumärke

Tips för ett framgångsrikt och igenkännbart varumärke

Konsekvent marknadsföring – ett vinnande koncept!

Texten uppdaterades den 17 december, 2024
Relativt
6
Dela

Hur kommer du ihåg ett varumärke i det totala flödet av intryck? Svaret är identitet! Det handlar om markörer som gör att du känner igen ett företag på olika plattformar. Markörer såsom färger, former, tonalitet men även irriterande jinglar eller charmiga maskots.

Om jag ber dig tänka på en röd läsk, så vet jag att du tänker på Coca-Cola.


Så, hur blir mitt varumärke igenkännbart?

Det finns alltid företag som erbjuder en liknande tjänst eller produkt som du erbjuder. Då gäller det att vara konsekvent i så många ”touch points” som möjligt, med markörer som gör att jag tänker på ditt företag och inte ett annat. Håll dig till din grafiska identitet med färger, typsnitt och logotyp, och se till att finnas på många olika ställen där dina kunder finns. Med flera små påminnelser kommer kunderna med större sannolikhet minnas dig och ditt varumärke.

Andreas ”Brand Guy” Lindén har tidigare visat hur du som företagare kan tänka när du ska vara konsekvent och förbättra din marknadskommunikation. Har du 41 och en halv minut över? Bra, då kan du kika på webbinariet ”Förbättra ditt varumärke” här!


Men ibland måste man tänka om…

För tillfället pratas det mycket om Jaguar som nyligen uppdaterade hela sin varumärkesidentitet. Detta är något som rört upp mycket starka känslor. Det talas rent av om att Jaguar kommer att tappa sina trogna kunder på grund av omstöpningen. Och det är sannolikt sant.

Jaguar har haft stora utmaningar i försäljningen och satsar nu allt på en ny förhoppningsvis köpstark målgrupp. Om det var ett strategiskt korrekt beslut, det återstår att se. Vad tror du?

Vill du veta mer? Lyssna på poddavsnittet: Varför är det viktigt att vara konsekvent i varumärkesarbetet?

Har du andra frågor eller funderingar? Tveka inte att höra av dig till oss!

6

Gillade du?

All vår expertis –
direkt i din inkorg!

Vårt nyhetsbrev är laddat med kreativa insikter, praktiska strategier och smarta tips. Mindre fluff, mer konkret innehåll för dig. Är du redo att ta din kompetens till nästa nivå? Prenumerera idag!

* Obligatoriskt fält

Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Andra läser

Hur kommer man igång med animering?
Elin Hjerthén
10

Rörligt innehåll hjälper till att sticka ut i det digitala bruset. Men hur går man tillväga för att skapa engagerande...

Vad gör en Creative Director? 
Relativt
5

En Creative Director, eller CD, är en person som har ansvar för att leda och styra den kreativa processen inom...

Vad är en försäljningsproposition?
Relativt
4

Din försäljningsproposition är den unika fördel som just din produkt eller tjänst innebär för dina kunder....

Grafisk profil – färger
Relativt
5

Vilka färger skall jag ha i min grafiska profil? Och hur används färger i varumärkesbyggandet? Det är några aspekter som...

Vad är en målgruppsanalys? 
Relativt
10

Bland det viktigaste som företagare är att veta vilka dina kunder är. För att ta reda på din målgrupp bör...