Hur får jag kunden att köpa mina tjänster eller produkter?

Fatta, gilla, köpa

Texten uppdaterades den 21 november, 2024
Relativt
4
Dela

Fatta, gilla, köpa är ett enkelt koncept som du bör ha i åtanke när du marknadsför ditt företag, dina produkter eller tjänster. Detta koncept ger en tydlig struktur och gör det enklare för både dig som entreprenör och dina framtida kunder att fatta, gilla och köpa av just dig och ditt företag.

Här får du några konkreta tips på hur du enkelt kan få din kund att köpa av dig:


Fatta


Var tydlig i din försäljning. Kunderna behöver i första hand förstå vad det är du säljer. Om kunden inte förstår dina produkter kommer dem att väljas bort.

– Vad säljer du?
– Till vem?
– Hur underlättar det för kunden?

Detta är essentiella frågor där dina svar behöver vara uppenbara. Svara på dessa tre frågor med en mening. Denna mening är grundläggande för all din framtida försäljning. Fyll i det som stämmer för just dina produkter:
”Vi erbjuder … för människor som … och det ger dem fördelen att …”

Exempel:
Modernt försäkringsbolag – ”Vi erbjuder hemförsäkringar för människor som adopterar delningsekonomin och äger färre prylar och det ger dem fördelen att bara betala för bohaget de faktiskt äger.”



Gilla


I nästa steg behöver kunden gilla dina produkter eller tjänster samt dig som säljer. Ett sätt att närma sig denna aspekt är att hitta inspiration från dina konkurrenter. Hur marknadsför de sig? Vad gör de som är bra? Vad kan du ta lärdom av och samtidigt särskilja dig från deras erbjudande?

Fundera även på:

– Vilka varumärken tittar du själv på?
– Vad inspireras du av?
– Vad är viktigt för dig?

Spana även utanför din egen industri för att få inspiration utifrån!
Glöm absolut inte bort att fråga dina kunder vad de tycker. Du kommer att bli förvånad över hur bra svar du får. Gör mer av det som dina drömkunder kunder gillar, helt enkelt.



Köpa


Gör det enkelt för kunden att köpa genom att ha ett enkelt och tydligt erbjudande. Om du marknadsför din produkt eller tjänst på sociala medier ska kunden kunna klicka på din vara för att köpa den direkt, antingen via länk till din hemsida eller från plattformen du annonserar från.

Undvik komplicerade steg och gör det så uppenbart och enkelt som möjligt! Du vet själv hur irriterad du blir när du måste gå upp från soffan för att hämta ditt betalkort och manuellt knappa in siffrorna. Använd någon av betaltjänsterna som kommer ihåg din kund och erbjuder många enkla betalningsalternativ.

Ha ett enkelt och tydligt erbjudande för dina bästa produkter och bäst definierade tjänster. Börja med detta och bygg förtroende, så återkommer kunden och köper mer.

Var tydlig med vad din produkt eller tjänst är, för vem och hur den enkelt kan köpas.

Vill du veta mer om hur vi på Relativt tänker kring fatta, gilla, köpa? Lyssna gärna på poddavsnittet!

4

Gillade du?

All vår expertis –
direkt i din inkorg!

Vårt nyhetsbrev är laddat med kreativa insikter, praktiska strategier och smarta tips. Mindre fluff, mer konkret innehåll för dig. Är du redo att ta din kompetens till nästa nivå? Prenumerera idag!

* Obligatoriskt fält

Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Andra läser

Vad gör en Creative Director? 
Relativt
4

En Creative Director, eller CD, är en person som har ansvar för att leda och styra den kreativa processen inom...

Vad är en försäljningsproposition?
Relativt
4

Din försäljningsproposition är den unika fördel som just din produkt eller tjänst innebär för dina kunder....

Grafisk profil – färger
Relativt
5

Vilka färger skall jag ha i min grafiska profil? Och hur används färger i varumärkesbyggandet? Det är några aspekter som...

Vad är en målgruppsanalys? 
Relativt
10

Bland det viktigaste som företagare är att veta vilka dina kunder är. För att ta reda på din målgrupp bör...

Grafisk profil – typsnitt
Relativt
6

Hur väljer jag typsnitt till min grafiska profil? Här är några nybörjartips för att göra ett genomtänkt val....