Hur väljer jag typsnitt?

Grafisk profil – typsnitt

Vilket ska jag välja?

Texten uppdaterades den 21 november, 2024
Relativt
6
Dela

Den grafiska profilen består av tre grundpelare: logotyp, färger och typsnitt. För att skapa en komplett grafisk identitet bör du välja hur dessa ska se ut och sedan använda dem konsekvent i all din kommunikation.

Varför är typsnitt viktigt?

Är det inte själva innehållet som räknas? Självklart, men det visuella intrycket, och här är typsnittet inräknat, påverkar hur dina kunder uppfattar dig. En sammanhållen grafisk identitet ger ett professionellt intryck. Det blir också enklare för din målgrupp att ta till sig information om den presenteras på ett tydligt och enhetligt sätt.  

Proffsen som arbetar med typografi har olika typsnitt för olika sorters text – rubriker, brödtext, digital text eller fysiskt tryckt text. Det är förstås väldigt tjusigt men också svårare, eftersom du då måste lära dig att para ihop olika typsnitt.

I det här inlägget gör vi därför en slags guide i hur du väljer ett typsnitt till din grafiska profil.  

 

Låt ditt typsnitt spegla din verksamhet

Precis som med de andra delarna i din grafiska profil (logotyp och färger) är det viktigt att det typsnitt du väljer speglar ditt företag. Ett lekfullt företag ska ha ett lekfullt typsnitt medan ett seriöst företag bör använda ett seriöst typsnitt.

Här ser du några förslag på hur du kan matcha typsnitt utifrån vilket intryck du vill ge:
 

1. Serif

Seriffer är våra äldsta västerländska bokstäver. De härstammar från romarriket för över 2000 år sedan. Detta gör att text som är skriven med seriffer får ett lite mer seriöst intryck. En serif passar för dig som vill utstråla seriositet och auktoritet. 


2. Sans serif

Sans serifer kan man svepande kalla moderna typsnitt. De kommer i slutet på 1800-talet och saknar klackar” “sans serif. En sans serif är perfekt för dig som vill utstråla modernitet och framåtanda i din text. 


3. Scripter/ handskriftstypsnitt

Scripter är typsnitt som efterliknar handskrift. De kan både se slarviga och eleganta ut. En script passar för dig som vill utstråla personlighet i din text.

 

Dessa är bara några förslag med olika framtoning. Vårt bästa tips är att du går in på Google Fonts och söker runt bland de tusentals gratisfonter som finns. Där kan du också välja bland olika sorters typsnitt (eller olika “typsnittsfamiljer”).

En förenklad tumregel att hålla sig till är att seriffer uppfattas mer seriösa, sans seriffer mer moderna och handskriftstypsnitt generellt upplevs mer personliga. Viktigt att observera dock är att handskriftstypsnitt kan vara svårlästa i längre texter. De ska därför helst bara användas i själva logotypen, rubriker eller korta textstycken.

Vill du väldigt gärna ha ett handskriftstypsnitt bör du välja ytterligare ett teckensnitt att använda i längre texter. För hjälp med att välja en font som passar det handskriftstypsnitt du valt kan du vända dig till sidor som exempelvis Fontjoy som autogenererar typsnitt som gifter sig väl tillsammans. 


Läsbarhet

Utöver att typsnittet ska spegla ditt företags generella framtoning är det viktigt att det är lättläst. Texten används för att förmedla information varpå ett komplicerat typsnitt blir direkt kontraproduktivt. Läsbarheten är också en anledning att hålla sig till ett typsnitt eftersom flera typsnitt lätt uppfattas som rörigt. Tydligheten är här viktigare än allt. Som du kan se i exemplen nedan vinner ett lättläst typsnitt över snygga men svårlästa typsnitt, eller blandningar av flera olika teckensnitt.  

När du valt ett typsnitt bör du använda det till alla dina texter, inlägg och hela ditt skriftliga material. Att vara konsekvent är bland det viktigaste inom grafisk design.
 

Kortfattat

– Välj ett typsnitt som representerar det intryck du vill att ditt företag ska ge

– Försök att välja ett lättläst teckensnitt

– Var konsekvent


Tycker du fortfarande att det verkar svårt att välja typsnitt till din grafiska profil?
Kontakta oss, så hjälper vi dig vidare. 

6

Gillade du?

All vår expertis –
direkt i din inkorg!

Vårt nyhetsbrev är laddat med kreativa insikter, praktiska strategier och smarta tips. Mindre fluff, mer konkret innehåll för dig. Är du redo att ta din kompetens till nästa nivå? Prenumerera idag!

* Obligatoriskt fält

Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Andra läser

Vad gör en Creative Director? 
Relativt
4

En Creative Director, eller CD, är en person som har ansvar för att leda och styra den kreativa processen inom...

Vad är en försäljningsproposition?
Relativt
4

Din försäljningsproposition är den unika fördel som just din produkt eller tjänst innebär för dina kunder....

Grafisk profil – färger
Relativt
5

Vilka färger skall jag ha i min grafiska profil? Och hur används färger i varumärkesbyggandet? Det är några aspekter som...

Vad är en målgruppsanalys? 
Relativt
10

Bland det viktigaste som företagare är att veta vilka dina kunder är. För att ta reda på din målgrupp bör...

Vad är SEO och SEM? 
Johanna Helldén
3

SEO och SEM är två olika metoder för att öka synligheten och trafiken till din webbplats. Hur gör jag för...