Annonsering i sociala medier

Guide: Grunderna i annonsering på sociala medier 

Texten uppdaterades den 18 februari, 2025
SMW Group
SMW Group
5
Dela

Annonsering på sociala medier kan kännas överväldigande, men det behöver det inte vara! I den här artikeln kommer vi att gå igenom grunderna för hur ni skapar en annons och tillsammans med våra branschkollegor på marknadsföringsbyrån SMW Group, som specialiserar sig på just annonsering på sociala medier, hjälper vi er att navigera bland content-strategier, algoritmer och regelverk – utan att tappa förståndet. Let’s break it down. 

1. Sätt tydliga mål

Det första steget är enklare än det verkar: bestäm vilken typ av annons ni vill skapa. Här är några av de vanligaste kategorierna/målsättningarna:  

  • Öka varumärkeskännedom 
  • Generera leads 
  • Driva trafik till din webbplats 
  • Öka konverteringar 

Genom att sätta en tydlig målsättning blir det enklare att skapa en annons som levererar bra resultat. Börja där – och låt plattformarna göra resten av jobbet!

2. Vem vill ni nå? 

Grunden för att lyckas med annonsering är att veta vem ni pratar med  – och det börjar med en enkel målgruppsanalys. Genom att definiera er målgrupp kan ni skapa annonser som verkligen talar till deras behov och intressen. 

3. Var når ni dem?

När ni har identifierat er målgrupp är nästa steg att fastställa var de spenderar sin tid online. För att nå rätt personer behöver ni använda rätt kanal. Testa och jämför olika plattformar för att hitta vad som fungerar bäst för ert varumärke.  

Känner ni er osäkra på var ni ska börja? Ni kan läsa mer om kanalstrategier och marknadsföring i sociala medier här.

4. Skapa en innehållsstrategi 

Nu när ni har valt rätt plattform, är det dags att tänka på innehållet. Vad för typ av content ska ni använda? Innehållet i era annonser är nyckeln till att fånga uppmärksamhet. Kom ihåg att anpassa innehållet efter varje plattform. Det som fungerar på LinkedIn kanske inte ger samma effekt på TikTok. Varje social medieplattform har sina egna riktlinjer för storlek och format, och användarna förväntar sig olika typer av innehåll beroende på var de befinner sig.  

5. Budget 

Hur mycket budget behöver vi?” Den eviga frågan med tusen svar. Vilken budget ni bör sätta beror på flera faktorer: 

  • Vilken plattform ni använder 
  • Vilken typ av annons ni skapar (vill ni driva trafik, skapa medvetenhet etc) 
  • Hur länge ni vill att kampanjen ska fortlöpa 
  • Vilket geografiskt område ni vill nå 

Men vårt absolut bästa tips är: börja lågt. Om ni är osäkra på vad som fungerar, börja med en liten budget och optimera efter hand. Detta ger er möjlighet att analysera resultatet och justera kampanjen utan större risker. 

6. Följ upp och optimera!  

En viktig del av annonsering på sociala medier är att ständigt följa upp era resultat och optimera era kampanjer baserat på den data ni får. Det handlar inte om att göra ”rätt” från början – det handlar om att lära sig och justera längs vägen.  

Kom ihåg att annonsering på sociala medier handlar om att förstå er målgrupp, att ständigt testa och optimera era kampanjer samt att vara flexibel i er strategi. Det kan kännas överväldigande men lita på oss, ni är inte ensamma!  

5

Gillade du?

All vår expertis –
direkt i din inkorg!

Vårt nyhetsbrev är laddat med kreativa insikter, praktiska strategier och smarta tips. Mindre fluff, mer konkret innehåll för dig. Är du redo att ta din kompetens till nästa nivå? Prenumerera idag!

* Obligatoriskt fält

Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Andra läser

Tips för ett framgångsrikt och igenkännbart varumärke
Relativt
7

Hur kommer vi ihåg varumärken i det totala bruset av marknadsföring? Svaret är identitet! Det handlar om markörer som gör...

Hur kommer man igång med animering?
Elin Hjerthén
11

Rörligt innehåll hjälper till att sticka ut i det digitala bruset. Men hur går man tillväga för att skapa engagerande...

Vad gör en Creative Director? 
Relativt
5

En Creative Director, eller CD, är en person som har ansvar för att leda och styra den kreativa processen inom...

Vad är en försäljningsproposition?
Relativt
4

Din försäljningsproposition är den unika fördel som just din produkt eller tjänst innebär för dina kunder....

Grafisk profil – färger
Relativt
5

Vilka färger skall jag ha i min grafiska profil? Och hur används färger i varumärkesbyggandet? Det är några aspekter som...