Under vårt senaste webbinarium ”Ditt varumärke 1.9” delade vår varumärkesexpert Andreas Lindén med sig av tre konkreta tips på hur du kan förtydliga och förbättra ditt varumärke. Tipsen grundar sig i tre återkommande utmaningar: vårt varumärke är spretigt, vi vill sticka ut och våra kunder förstår inte vad vi gör. Känner du igen dig i någon av utmaningarna? Då kan du vara lugn. Här är Andreas tips!
”Vårt varumärke är spretigt”
Vi brukar gå efter uttrycket “less is more” som innebär att din kommunikation ska vara så rak och enkel som möjligt. Har du plockat på dig många olika grafiska element? Gå tillbaka till din grafiska profil och rensa bort allt som inte passar in. Om du inte har en grafisk profil kan du enkelt sammanställa en: ta med din primära och sekundära färg, ditt typsnitt, din logo och ett representativt mönster eller form. Använd bara dessa. Reducera och repetera. Det kommer att göra det tydligt och lättare för kunden att komma ihåg och känna igen ditt varumärke.
Kom ihåg: att skapa ett starkt och igenkännbart varumärke sker inte över en natt. Det tar tid, och det får ta tid. Håll dig till din grafiska profil och kommunicera på!
”Vi vill sticka ut”
De flesta företag sticker inte ut. Och de som ”sticker ut” syns och finns nästan överallt. Men de har antagligen också en nästintill oändlig marknadsföringsbudget. Det har inte de flesta, så jämför dig inte med jättarna. Alla vill alltid sticka ut. Men egentligen handlar det om att ha en tydlig position och om vara konsekvent i din kommunikation. Att dina kunder kan skilja ditt varumärke från dina konkurrenters är nyckeln till att bli ihågkommen. Så, hitta din egen positionering.
Hur vill du att varumärket ska uppfattas i kontrast till konkurrenterna? Modernt, elegant, exklusivt eller till för alla? I det arbetet kan du använda dig av Kantars modell ”NeedScope”. Det är en modell för att hitta din varumärkesposition och hjälper dig att få en tydligare bild av ditt varumärke och vilka känslor du vill förmedla med ditt varumärke. För att stå ut på marknaden.

I grova drag kan alla varumärken delas in i sex känslomässiga kategorier enligt modellen ovan. Ett starkt varumärke väljer en position och är konsekvent i sin kommunikation runt sin valda känsla. Utifrån valet kan du då analysera hur språk, bilder och tonläge stödjer den stilen. Ett sportmärke som Nike kan till exempel placeras in i det röda fältet ”exalterad, djärv, oberoende”. “Just do it” kommunicerar ren vilja och styrka. IKEA, däremot, kan placeras in i det orangea fältet ”tillhörighet” och associeras till det kollektiva och tillgänglighet.
Var platsar du?
Här kan du läsa mer om NeedScope.
Våra kunder förstår inte vad vi gör
Det viktigaste för att sälja din produkt är att kunden förstår vad det är du säljer. Först efter förståelsen kan kunden gå vidare till att emotionellt gilla din produkt eller tjänst, och slutligen betala för den.
Fundera och skriv ner din produkt, vem den är till för och hur den underlättar för eller hjälper kunden.
Du kan fylla i dina svar här:
Vi erbjuder…(din produkt/tjänst) för kunder som…(din målgrupp) och det hjälper dem att…(kundnytta).
Det är lätt att sväva ut när du ska beskriva vad du gör. Men risken är att du snabbt tappar både både tydlighet och intresse. Skriv ett första utkast och be sedan någon utomstående (exempelvis en partner eller en vän) att läsa texten och fråga om de nu förstår vad det är du säljer. Sannolikt kommer de inte förstå ditt första utkast. Fråga dem vad som skulle göra det tydligare. Repetera denna övning tills tre personer runt om dig kan läsa sig till vad du säljer, vem du vill nå och vad din kundnytta är.
Nu har du en hiss-pitch du kan använda i din kommunikation, exempelvis på din hemsida.
När ni har gjort dessa steg och det fortfarande känns som att ni behöver en retouch och förbättra ert varumärke, tveka inte att höra av dig till oss! Vill du se hela webbinariet med Andreas? Klicka här, så kommer du till en inspelad version.