Hur rankas jag högst på Google?

Så använder du SEO

Texten uppdaterades den 21 november, 2024
Relativt
3
Dela

När du gör en Google-sökning får du upp olika hemsidor som förslag. Men vad är det egentligen som avgör placeringen på hemsidorna och vad kan man göra för att förbättra sin placering? 

Det finns ingen exakt formel för hur man rankas högst på Google, men det finns vissa saker du kan göra för att förbättra din placering. Vi har samlat några av de viktigaste punkterna: 



Använd relevanta och unika sökord


Du kan göra det enklare för Google att förstå vad din hemsida handlar om genom att se till att använda relevanta och unika sökord. Att använda ord som är specifika för din bransch och produkt kan påverka din placering i sökresultaten när potentiella kunder söker efter företag som sysslar med just det du gör.  
 

Skapa länkar till och från din hemsida


Google använder länkar till och från en hemsida som ett tecken på relevans och tillförlitlighet. Ju fler relevanta länkar som pekar på din hemsida, desto högre kan du hamna i sökresultaten. 
 


Använd teknisk SEO


Teknisk SEO (sökmotoroptimering) är olika sätt att optimera din hemsida på teknisk nivå för att Google lättare ska kunna indexera och ranka den. För att ägna dig åt teknisk SEO bör du t.ex. ha en snabbladdande och mobilanpassad hemsida, undvika tekniska fel, såsom trasiga länkar eller javascriptfel samt se till att viktiga metataggar finns på plats. Lägg lite tid på research och åtgärda potentiella tekniska problem, så kommer du kunna se en stor skillnad i din Google-rankning.  
 


Skapa unikt och användbart innehåll


Google belönar hemsidor som erbjuder användbart och unikt innehåll med en högre placering i sökresultaten. Försök därför att skapa innehåll som är relevant för din målgrupp och som inte finns på andra hemsidor. Detta kan du också justera genom att använda relevanta och unika sökord, som tidigare nämnts. 
 


Övervaka och justera din strategi


Det är viktigt att övervaka hur din hemsida presterar i sökresultaten och att justera din strategi om det behövs. Du kan använda verktyg som Google Search Console och Google Analytics för att få en bättre överblick och göra förbättringar utefter det som fungerar bra. 


Som vi nämnde i början är detta inte en exakt vetenskap men något som går att påverka genom att lägga lite tid på research, att testa olika strategier och justera längs vägen. Vi hoppas att du lärt dig något hur du rankas högst på Google! 


Vill du veta mer eller ha hjälp? Tveka inte att höra av dig till oss. 

3

Gillade du?

All vår expertis –
direkt i din inkorg!

Vårt nyhetsbrev är laddat med kreativa insikter, praktiska strategier och smarta tips. Mindre fluff, mer konkret innehåll för dig. Är du redo att ta din kompetens till nästa nivå? Prenumerera idag!

* Obligatoriskt fält

Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Andra läser

Vad gör en Creative Director? 
Relativt
4

En Creative Director, eller CD, är en person som har ansvar för att leda och styra den kreativa processen inom...

Vad är en försäljningsproposition?
Relativt
4

Din försäljningsproposition är den unika fördel som just din produkt eller tjänst innebär för dina kunder....

Grafisk profil – färger
Relativt
5

Vilka färger skall jag ha i min grafiska profil? Och hur används färger i varumärkesbyggandet? Det är några aspekter som...

Vad är en målgruppsanalys? 
Relativt
10

Bland det viktigaste som företagare är att veta vilka dina kunder är. För att ta reda på din målgrupp bör...

Grafisk profil – typsnitt
Relativt
6

Hur väljer jag typsnitt till min grafiska profil? Här är några nybörjartips för att göra ett genomtänkt val....