Även om vi i dagens digitala konsumtionssamhälle oftare möts av reklam än vad man tidigare gjort är reklam och marknadsföring inget nytt. Lika länge som det funnits personer och företag som säljer sina tjänster har det funnits sätt att marknadsföra dessa tjänster. Men även om reklam funnits sedan urminnes tider (nåja, nästan i alla fall) har den inte alltid sett likadan ut. Andreas Lindén, grafisk formgivare på Relativt och känd från sina rosa poster på LinkedIn, tar oss idag med på en resa över reklamens utveckling under de senaste hundra åren.
År 1900 – funktion
För drygt 100 år sedan fyllde reklam ett rent informativt syfte. Genom att läsa reklamen skulle du få veta allt du behövde veta om produkten.
Reklamen fokuserade därför på funktion. Ett något torftigt uppradande av olika kvaliteter.
År 1925 – fördelar
Något senare i utvecklingen räckte det inte längre att bara informera om din egen produkt. I takt med att fler företag började syssla med samma sak som du ökade konkurrensen om kunderna. Du behövde därför inte bara berätta om din egen produkt utan också övertyga läsaren om att din produkt var överlägsen konkurrenternas.
Genom att visa på fördelarna med din produkt kunde du argumentera för varför kunden skulle köpa just din strömlinjeformade bil snarare än en kantig T-Ford.
1950 – upplevelse
Ytterligare ett tag senare räckte inte heller detta. Det fanns nu så många företag med liknande produkter att det inte gick att särskilja sig enbart med produktens fördelar. Vad skulle man då bygga sin reklam kring? Jo, konsumenten såklart. Istället för att prata om produktens tekniska kvalifikationer eller fördelar började man nu fokusera på kundens upplevelse. Reklamen använde ord som lyx! Kvalitet! Framtidsanda! Allt för att försöka forma kundens emotionella upplevelse av produkten.
Inte ett ord om hästkrafter eller andra tekniska fördelar, utan enbart fokus på upplevelsen. Det som kunden ska känna.
Idag – identitet
Och på detta sätt har det fortsatt. Reklam har gått från att fokusera på produkten till att allt mer fokusera på kunden. Den berättar vem du är som köper produkten. Dina värderingar, dina personliga egenskaper och hur produkten speglar just detta, din livsstil.
Strunt i motorn. DU är miljövänlig, och det gör DIG sexig.
Reklamen har alltså gått från funktion, till fördel, till upplevelse och till sist vidare till identitet. Men vad framtidens reklam kommer fokusera på vet ingen.
Eller?