Hur skapar jag bra inlägg i sociala medier? 

5 tips

Texten uppdaterades den 25 juni, 2024
Relativt
7
Dela

Sociala medier svämmar över av duktiga kreatörer som skapar bra content. Det kan därför vara svårt att stå ut och fånga andras intresse. Vad kan jag göra för att skapa så intressanta och snygga inlägg som möjligt? Hur skapar jag bra content?


Vi har samlat några tips på hur du kan skapa bra inlägg till dina sociala medier:


1. Utbilda 

Fundera över vad dina följare kan ha nytta av att lära sig. Sådant som är självklart för dig med din yrkeskompetens kanske är helt nytt för någon inom ett annat fält eller med en annan erfarenhetsbas. Dela med dig av tips, erfarenheter, insikter eller annat som du tror kan vara intressanta för andra. Antingen kan du vända dig till personer inom samma bransch för att bidra till vidare fördjupning eller till personer inom andra områden som är intresserade av att lära sig grunderna inom det du kan.  

2. Underhåll och var personlig 

Gör ditt innehåll roligt att läsa! Håll det kort, bifoga bilder och skriv gärna med en personlig ton. Dela med dig av dina åsikter, idéer och erfarenheter. Det blir intressantare att läsa dina inlägg om andra får lära känna dig lite än om du bara radar upp fakta.

3. En poäng per inlägg

Inlägg kan lätt bli röriga om du försöker att lära ut flera saker samtidigt. Välj ett ämne, och håll dig noga till det. Gör hellre flera kortare inlägg än ett långt. Med tanke på att vi har kort tålamod på sociala medier, kommer dina läsare troligtvis inte orka läsa långa, komplexa inlägg – även om de är intressanta.  

4. Minska mängden text per sida

Försök hålla nere mängden text per sida och välj en stor font. Det blir lättare att läsa och bibehåller läsarens intresse längre. När du gör karuseller eller slideshows, som det också kan kallas, så ha hellre många slides med lite text än få slides med väldigt mycket text. Här kan du lära dig hur du gör en slideshow: Hur skapar jag en karusell på LinkedIn

5. Förklara i bild

Skriv det du vill ha sagt i dina bifogade bilder istället för att lägga till en lång text till inlägget. Vi är mer benägna att läsa text i bild än text i en vanlig post. 


Sammanfattningsvis finns det en del du kan göra för att förbättra dina inlägg. Det finns naturligtvis mycket mer du kan tänka på, men genom att följa tipsen ovan kan du komma långt. Det viktigaste är att du hittar din personliga stil.  

Om du fortfarande tycker det är svårt får du gärna höra av dig till oss på Relativt, så hjälper vi dig! 

7

Gillade du?

All vår expertis –
direkt i din inkorg!

Vårt nyhetsbrev är laddat med kreativa insikter, praktiska strategier och smarta tips. Mindre fluff, mer konkret innehåll för dig. Är du redo att ta din kompetens till nästa nivå? Prenumerera idag!

* Obligatoriskt fält

Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Andra läser

Vad gör en Creative Director? 
Relativt
4

En Creative Director, eller CD, är en person som har ansvar för att leda och styra den kreativa processen inom...

Vad är en försäljningsproposition?
Relativt
4

Din försäljningsproposition är den unika fördel som just din produkt eller tjänst innebär för dina kunder....

Grafisk profil – färger
Relativt
5

Vilka färger skall jag ha i min grafiska profil? Och hur används färger i varumärkesbyggandet? Det är några aspekter som...

Vad är en målgruppsanalys? 
Relativt
10

Bland det viktigaste som företagare är att veta vilka dina kunder är. För att ta reda på din målgrupp bör...

Grafisk profil – typsnitt
Relativt
6

Hur väljer jag typsnitt till min grafiska profil? Här är några nybörjartips för att göra ett genomtänkt val....