En av de vanligaste tjänsterna våra kunder köper av oss är strategi. Det strategiska arbetet innebär ett brett tag om din affär och ditt varumärke för att hjälpa dig nå dina affärsmål. Vi har i tidigare bloggposter pratat om ett par av de strategiska tjänster vi utför, som att skapa en marknadsplan eller genomföra en målgruppsanalys. En annan viktig del av det strategiska arbetet kan vara att upprätta en marknadsstrategi.
Vad är en marknadsstrategi och varför behöver jag en?
En marknadsstrategi är precis vad det låter – en undersökning av marknaden för att förstå hur den bäst nyttjas. Genom att förstå marknadens behov är det enklare att utforma en unik positionering och differentiering gentemot konkurrenter. Det hjälper dig även bestämma vilken målgrupp du ska rikta dig mot, hur du ska prissätta och vilka kanaler du bör marknadsföra dig i. Syftet med en marknadsstrategi är att skapa en plan för att öka försäljningen och vinster, bygga varumärkesmedvetenhet samt öka kundlojalitet och tillfredsställelse.
Hur skapar jag en marknadsstrategi?
Att skapa en effektiv marknadsstrategi kan vara en omfattande process, vilket är varför de flesta företag anlitar någon för att utföra arbetet åt dem. Våra marknadsstrategier varierar något beroende på beställningens omfattning, men brukar oftast innehålla följande steg:
Målgruppsanalys
En djup förståelse för din målgrupp är en viktig del i det strategiska arbetet. Här kan du läsa mer om hur du skapar en målgruppsanalys.
Konkurrentanalys
Du måste förstå vad dina konkurrenter erbjuder för att veta vilken position du själv kan fylla på marknaden. Genom att analysera dina konkurrenters tjänster kan du identifiera deras styrkor och svagheter för att lättare förstå vilka punkter du bör trycka på gällande din egen produkt.
Definiera din position på marknaden
Baserat på det du vet om dina konkurrenter och potentiella kunder kan du enklare differentiera dig på marknaden. Du behöver visa upp det unika med just din produkt och bestämma hur detta ska kommuniceras till kunderna genom marknadsföring.
Välj marknadsföringskanaler
Beroende på var dina kunder finns bör du marknadsföra dig inom olika kanaler. Om du framförallt har en ung målgrupp kanske du finns på TikTok, medan ett företag med en äldre kundbas kanske snarare marknadsför sig på Facebook.
Sätt mål och utvärdera
Det enda sättet att veta om ditt strategiska arbete har lyckats är att sätta mätbara mål. Genom att bestämma KPI:er (Key Performance Indicators) kan du lättare mäta din framgång. Dessa behöver du följa upp regelbundet för att justera din strategi.
Var kan jag vända mig om jag vill ha hjälp med min marknadsstrategi?
Om du vill veta mer om marknadsstrategiskt arbete, eller letar efter någon som kan göra det åt dig, är du varmt välkommen att kontakta oss. Vi har gedigen erfarenhet av att arbeta med strategi och hjälper dig så gärna.