Podcast Fatta Gilla Köpa

Så marknadsför du ditt företag genom en podcast 

Podcast som kanal för din marknadsföring

Texten uppdaterades den 5 februari, 2024
Relativt
17
Dela

För att marknadsföra ditt företag måste du synas. Dina kunder måste känna till dig för att kunna anlita dig, och då gäller det att finnas i olika kanaler för att så många som möjligt ska stöta på just ditt innehåll. Många företag bygger sitt varumärke via text- eller videobaserat innehåll, men inte lika många har koll på att det även går att släppa rent ljudbaserat innehåll. Därför ska vi idag titta närmare på hur du kan använda en podcast för att marknadsföra ditt företag och bygga ditt professionella varumärke.  


Varför göra en podcast? 

Ökad synlighet och trovärdighet 

Genom att vara värd för eller medverka i en podcast kan du öka din synlighet inom din bransch. När lyssnarna får höra dig dela din expertis framstår du som en auktoritet inom området vilket ökar din trovärdighet. Du vill att andra ska se dig som en pålitlig källa till information så att kunder sedan tänker på dig när de behöver anlita någon inom din bransch! 


Direkt kommunikation med målgruppen 

Med din podcast har du en unik möjlighet att kommunicera direkt med din målgrupp. Du kan engagera dina lyssnare genom att prata om ämnen som är relevanta för dem, svara på deras frågor och skapa en personlig koppling. Detta bygger en starkare relation och lojalitet med dina kunder. 


Marknadsföring av produkter och tjänster 

Podcasten ger en naturlig plattform för att marknadsföra dina produkter och tjänster. Genom att du pratar om hur du löser specifika problem får lyssnarna en inblick i hur du arbetar. Detta kan leda till ökad försäljning och intresse för dina erbjudanden. 


Kundutbildning 

Genom att prata om branschtrender, användningsområden för dina produkter och andra relaterade ämnen kan du använda podcasten för att utbilda din målgrupp. Detta kan hjälpa till att skapa medvetenhet och förtroende för ditt företag som en kunskapskälla. Ju mer lyssnarna lär sig om de områden du pratar om desto mer kommer de kunna förstå värdet av att anlita just dig.  


Social delning och tillväxt 

Lyssnare delar ofta avsnitt de gillar med sina vänner och kollegor. Detta kan hjälpa till att öka din podcasts popularitet och nå nya lyssnare organiskt.  


Hur går jag tillväga? 

Planering 

Precis som med all annan marknadsföring och varumärkesbyggande kommer du få bäst resultat om du börjar med att göra en plan för din podcast. Vilka personer vill du nå? Vilken slags ämnen vill du prata om? Hur långa ska avsnitten vara och hur ofta ska de släppas? Gör en praktisk plan och skapa en lista på potentiella ämnen så är du snart redo att sätta igång.  


Teknik och redigering 

När själva planeringen är färdig är det dags att titta på din tekniska utrustning. För att spela in behöver du mikrofon, dator och hörlurar samt ett tyst utrymme att sitta. Du kommer också vilja titta på redigeringsprogram att klippa ljudfilen i. För att podden ska bli så bra som möjligt vill du både ha god ljudkvalitet men också vara noggrann i klippningen. Det kan innebära att du behöver ta bort onödiga bakgrundsljud eller klippa ner själva innehållet. Det är oftast bäst att ha korta, kärnfulla avsnitt än långa pratiga sådana.  


Distribution 

När du väl har dina första avsnitt inspelade är du äntligen redo att släppa dem! Publicera dem genom valfri tjänst, t.ex. Spotify, och marknadsför sedan avsnittet i dina sociala kanaler. Det kan vara på din hemsida eller på ditt företags sociala medier. Engagera dig i dina lyssnare genom att svara på deras kommentarer och ta upp deras frågor i nästkommande avsnitt.  


Hur gör jag om jag vill ha hjälp med att skapa en podcast? 

Om det här med att spela in en egen podd låter svårt kan du alltid kontakta oss på Relativt. Vi har dels en egen företagspodcast som heter Fatta Gilla Köpa och hjälper även våra kunder som vill starta sin egen podd. Vill du höra oss berätta mer kan du lyssna på avsnittet “Hur startar jag en företagspodd?” eller mejla oss direkt på hej@relativt.se!

17

Gillade du?

All vår expertis –
direkt i din inkorg!

Vårt nyhetsbrev är laddat med kreativa insikter, praktiska strategier och smarta tips. Mindre fluff, mer konkret innehåll för dig. Är du redo att ta din kompetens till nästa nivå? Prenumerera idag!

* Obligatoriskt fält

Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Andra läser

Vad gör en Creative Director? 
Relativt
4

En Creative Director, eller CD, är en person som har ansvar för att leda och styra den kreativa processen inom...

Vad är en försäljningsproposition?
Relativt
4

Din försäljningsproposition är den unika fördel som just din produkt eller tjänst innebär för dina kunder....

Grafisk profil – färger
Relativt
5

Vilka färger skall jag ha i min grafiska profil? Och hur används färger i varumärkesbyggandet? Det är några aspekter som...

Vad är en målgruppsanalys? 
Relativt
10

Bland det viktigaste som företagare är att veta vilka dina kunder är. För att ta reda på din målgrupp bör...

Grafisk profil – typsnitt
Relativt
6

Hur väljer jag typsnitt till min grafiska profil? Här är några nybörjartips för att göra ett genomtänkt val....