Hur blir mitt varumärke igenkänt?

Tips för ett framgångsrikt och igenkännbart varumärke

Konsekvent marknadsföring – ett vinnande koncept!

Texten uppdaterades den 3 mars, 2025
Relativt
7
Dela

Hur kommer du ihåg ett varumärke i det totala flödet av intryck? Svaret är identitet! Det handlar om markörer som gör att du känner igen ett företag på olika plattformar. Markörer såsom färger, former, tonalitet men även irriterande jinglar eller charmiga maskots.

Om jag ber dig tänka på en röd läsk, så vet jag att du tänker på Coca-Cola.


Så, hur blir mitt varumärke igenkännbart?

Det finns alltid företag som erbjuder en liknande tjänst eller produkt som du erbjuder. Då gäller det att vara konsekvent i så många ”touch points” som möjligt, med markörer som gör att jag tänker på ditt företag och inte ett annat. Håll dig till din grafiska identitet med färger, typsnitt och logotyp, och se till att finnas på många olika ställen där dina kunder finns. Med flera små påminnelser kommer kunderna med större sannolikhet minnas dig och ditt varumärke.

Andreas ”Brand Guy” Lindén har tidigare visat hur du som företagare kan tänka när du ska vara konsekvent och förbättra din marknadskommunikation. Har du 41 och en halv minut över? Bra, då kan du kika på webbinariet ”Förbättra ditt varumärke” här!


Men ibland måste man tänka om…

För tillfället pratas det mycket om Jaguar som nyligen uppdaterade hela sin varumärkesidentitet. Detta är något som rört upp mycket starka känslor. Det talas rent av om att Jaguar kommer att tappa sina trogna kunder på grund av omstöpningen. Och det är sannolikt sant.

Jaguar har haft stora utmaningar i försäljningen och satsar nu allt på en ny förhoppningsvis köpstark målgrupp. Om det var ett strategiskt korrekt beslut, det återstår att se. Vad tror du?

Vill du veta mer? Lyssna på poddavsnittet: Varför är det viktigt att vara konsekvent i varumärkesarbetet?

Har du andra frågor eller funderingar? Tveka inte att höra av dig till oss!

7

Gillade du?

All vår expertis –
direkt i din inkorg!

Vårt nyhetsbrev är laddat med kreativa insikter, praktiska strategier och smarta tips. Mindre fluff, mer konkret innehåll för dig. Är du redo att ta din kompetens till nästa nivå? Prenumerera idag!

* Obligatoriskt fält

Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Andra läser

Varför funkar nyhetsbrev fortfarande?
Karin Olsen
4

Bör du som använder nyhetsbrev känna dig som den som fortfarande använder CD-skivor i en värld av streamingtjänster? Svaret på...

Hur gör jag en karusell till LinkedIn eller Instagram?
Relativt
18

Du har säkert sett alla snygga slideshows som finns därute. Letar du efter en enkel guide till hur du kan...

Vad är en försäljningsproposition?
Relativt
4

Din försäljningsproposition är den unika fördel som just din produkt eller tjänst innebär för dina kunder....

Hur skapar jag en strategi för sociala medier? 
Relativt
6

Att ha en närvaro på sociala medier blir allt viktigare. Här får du några konkreta tips på hur du skapar...

Marknadsstrategi – detta behöver du veta 
Relativt
8

Syftet med en marknadsstrategi är att skapa en plan för att öka försäljningen och vinster samt att bygga varumärkesmedvetenhet. Här...