Hur kommer du ihåg ett varumärke i det totala flödet av intryck? Svaret är identitet! Det handlar om markörer som gör att du känner igen ett företag på olika plattformar. Markörer såsom färger, former, tonalitet men även irriterande jinglar eller charmiga maskots.
Om jag ber dig tänka på en röd läsk, så vet jag att du tänker på Coca-Cola.
Så, hur blir mitt varumärke igenkännbart?
Det finns alltid företag som erbjuder en liknande tjänst eller produkt som du erbjuder. Då gäller det att vara konsekvent i så många ”touch points” som möjligt, med markörer som gör att jag tänker på ditt företag och inte ett annat. Håll dig till din grafiska identitet med färger, typsnitt och logotyp, och se till att finnas på många olika ställen där dina kunder finns. Med flera små påminnelser kommer kunderna med större sannolikhet minnas dig och ditt varumärke.
Andreas ”Brand Guy” Lindén har tidigare visat hur du som företagare kan tänka när du ska vara konsekvent och förbättra din marknadskommunikation. Har du 41 och en halv minut över? Bra, då kan du kika på webbinariet ”Förbättra ditt varumärke” här!
Men ibland måste man tänka om…
För tillfället pratas det mycket om Jaguar som nyligen uppdaterade hela sin varumärkesidentitet. Detta är något som rört upp mycket starka känslor. Det talas rent av om att Jaguar kommer att tappa sina trogna kunder på grund av omstöpningen. Och det är sannolikt sant.
Jaguar har haft stora utmaningar i försäljningen och satsar nu allt på en ny förhoppningsvis köpstark målgrupp. Om det var ett strategiskt korrekt beslut, det återstår att se. Vad tror du?
Vill du veta mer? Lyssna på poddavsnittet: Varför är det viktigt att vara konsekvent i varumärkesarbetet?
Har du andra frågor eller funderingar? Tveka inte att höra av dig till oss!