Logotyp egenskaper

Tre regler för en bra logotyp

Med Andreas Lindén

Texten uppdaterades den 17 oktober, 2023
Relativt
16
Dela

Många av er har säkert stött på vår grafiske formgivare Andreas LindénLinkedIn. I sina rosa slideshows nördar han gärna ner sig i logotyper, olika typsnitt samt varumärkesspaningar. I dagens blogginlägg har Andreas fått berätta om vad han tycker är viktigt för en bra logga. Här kan du läsa Andreas tre regler för att skapa en bra logotyp.  

Enkel  

De flesta riktigt bra logotyper är relativt enkla. En komplex logotyp är svårare att använda i olika medier eftersom den till exempel kan uppfattas som plottrig. En komplex logotyp blir också svår att urskilja i litet format, som på visitkort eller som “profilbild” på sociala medier, medan en enkel logotyp syns tydligt oavsett storlek. Ser du till Relativts egen logotyp är den mycket enkel varpå den går att använda överallt. Vi använder hela namnet där det får plats men kan också använda bara R:et där vi har mindre yta att arbeta med. Det gamla slagordet “less is more” stämmer alltså än idag! 

Distinkt 

En bra logotyp måste vara distinkt. Anledningen till detta är enkel – logotypen är till för att skapa igenkänning hos kunder varpå den måste gå att snabbt känna igen. Om din logotyp liknar flera andra företag inom samma bransch kommer kunderna ha svårt att särskilja er. Du vill därför se till att logotypen är distinkt och därmed urskiljbar. Det är dock svårt att ha en helt unik logotyp. Oddsen är att någon designer därute någon gång haft en liknande idé och att det därför finns en logotyp som liknar din. Det viktigaste är att inget företag inom samma bransch har en allt för liknande logga. 

Berättar en bra historia 

Till sist vill du att din logotyp ska berätta en bra historia. Om man i loggan kan uttyda någon slags gömd mening blir den lättare att komma ihåg och lägga på minnet, vilket återigen ökar igenkännbarhet. Logotypen kan till exempel ge en ledtråd om vad företaget sysslar med. Ett klassiskt exempel på detta är e-handelsföretaget Amazons logga.  


Pilen pekar från A till Z, för att symbolisera det faktum att du på Amazon kan köp allt mellan A till Z (alltså från A till Ö).  

Tittar vi återigen på Relativts egen logga gömmer sig en ordlek i logotypen. I det stora R:et går det även att se ett litet r, för att symbolisera att Allt är Relativt!  

Vill du ha en ny logotyp till ditt företag är det bara att höra av dig, så ritar Andreas något som är enkelt, distinkt och berättar en bra historia – eller något annat om du hellre vill ha det! 

16

Gillade du?

All vår expertis –
direkt i din inkorg!

Vårt nyhetsbrev är laddat med kreativa insikter, praktiska strategier och smarta tips. Mindre fluff, mer konkret innehåll för dig. Är du redo att ta din kompetens till nästa nivå? Prenumerera idag!

* Obligatoriskt fält

Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Andra läser

Vad gör en Creative Director? 
Relativt
4

En Creative Director, eller CD, är en person som har ansvar för att leda och styra den kreativa processen inom...

Vad är en försäljningsproposition?
Relativt
4

Din försäljningsproposition är den unika fördel som just din produkt eller tjänst innebär för dina kunder....

Grafisk profil – färger
Relativt
5

Vilka färger skall jag ha i min grafiska profil? Och hur används färger i varumärkesbyggandet? Det är några aspekter som...

Vad är en målgruppsanalys? 
Relativt
10

Bland det viktigaste som företagare är att veta vilka dina kunder är. För att ta reda på din målgrupp bör...

Grafisk profil – typsnitt
Relativt
6

Hur väljer jag typsnitt till min grafiska profil? Här är några nybörjartips för att göra ett genomtänkt val....