En stor del av det arbete vi utför på Relativt är affärsstrategi för våra kunder. Vi har därför en liten följetong här på bloggen där vi pratar om de olika tjänster som kan ingå när man arbetar med just strategi.
Försäljningspropositionen, även kallad säljproposition eller försäljningsargument, används för att kommunicera den unika fördel som din produkt innebär för dina kunder. Du vill med din försäljningsproposition övertyga kunden att köpa just din produkt eller tjänst baserat på värdet som du kan erbjuda kunden.
Försäljningspropositionen kan se ut på flera olika sätt. Det kan vara en kortfattad muntlig presentation (som en 30 sekunder lång “hisspitch”), ett försäljningsbrev som du skickar ut till potentiella kunder, en visuell presentation eller ett telefonsamtal.
Vad ingår i försäljningspropositionen?
Som med det mesta strategiska arbete finns det många olika saker att tänka på när du tar fram din försäljningsproposition. Vi brukar ta med följande:
Förstå målgruppen
För att veta vad du ska sälja på för en specifik kund måste du förstå dem. Vilka utmaningar har de haft det senaste året? Vad är det dom behöver hjälp med? Vad värdesätter dom hos sina leverantörer? Om du kan skräddarsy din försäljningsproposition efter den unika kunden har du en mycket större sannolikhet att lyckas sälja in dig själv än om du skickar samma generiska presentation till alla.
Identifiera dina unika fördelar
Utvärdera din egen produkt! Vad är det som gör att du står ut från dina konkurrenter? Vad kan du erbjuda som de flesta inte kan? Det kan vara egenskaper som hög kvalitet, innovativ teknik, kostnadsbesparingar, enkel användning eller exceptionell kundsupport.
Utforma ett enkelt budskap
Formulera ett budskap som på ett klart och tydligt sätt kommunicerar dina unika fördelar. Håll det så kort och enkelt som möjligt. Precis som när du skriver ett CV har du rätt litetid på dig att fånga uppmärksamheten hos den som läser, så du vill hålla dig kort. Undvik allt för tekniska termer eller branschspecifikt språk eftersom det inte är säkert att din kund kan jargongen i just din bransch.
Ge exempel på arbete du utfört
Ge konkreta exempel på hur du hjälpt tidigare kunder med en specifik uppgift eller med att nå deras mål. Visa upp kundcase, framgångsrik statistik eller ha med recensioner från tidigare kunder om varför de skulle rekommendera att anlita just dig. På så vis ökar du din trovärdighet.
Testa och utvärdera
Testa din försäljningsproposition genom att använda den på potentiella kunder och sedan be om feedback. Justera och förbättra din proposition baserat på den feedback du får för att göra den ännu mer övertygande. Kom ihåg att framtagandet av en försäljningsproposition är en dynamisk process som kan behöva uppdateras med tidens gång!
Har du frågor? Tveka inte att höra av dig till oss på hej@relativt.se så hjälper vi dig!
Läs även om marknadsanalyser, målgruppsanalyser och att skapa en marknadsplan.