Vad är en marknadsplan?

5 tips på vad den bör innehålla

Texten uppdaterades den 21 november, 2024
Relativt
2
Dela

En marknadsplan beskriver ditt företags mål gällande marknadsföring och kommunikation. Den baseras i bästa fall på företagets strategier och analyser av marknaden (även om vissa företag går mer på magkänsla). Marknadsplanen är en del av affärsplanen som i sin tur innehåller en analys av företagets nuvarande situation och marknadsförhållanden, samt strategier för hur företaget skall nå sina framtida mål. Så, hur gör jag för att ta fram mitt företags marknadsplan?

Här är 5 aspekter som du bör ha med i din marknadsplan: 


Målgruppsanalys

Planen skall innehålla en väldefinierad målgrupp. Vem är det du vill kommunicera till och vilka behov och drivkrafter har din målgrupp? Hur fyller du din målgrupps behov?


Marknadsanalys

En marknadsanalys ger en översikt över företagets nuvarande situation och marknadsförhållanden samt information om konkurrenter, trender och kundbehov. Att dokumentera detta har också ett stort värde när du i framtiden skall utvärdera vad som hänt sedan planen initierades.


Marknadsstrategi

Marknadsstrategin beskriver hur du skall nå dina kommunikations- och marknadsföringsmål. Det kan bland annat handla om att välja rätt marknadsföringsverktyg och att ta fram en plan för hur dessa verktyg skall användas. 


Budget

En marknadsplan utan en budget är en skrivbordsprodukt. Utan resurser – inga resultat. Fördela resurserna men var beredd att omfördela dem under planens giltighetstid. Mät utfallet och lägg dina pengar på det som fungerar bäst för att fånga uppmärksamheten hos din målgrupp.


Strategi för implementering och uppföljning

Marknadsplanen bör också innehålla en del om hur den skall implementeras och följas upp. Här kan du ha en tidplan med start och sluttid, viktiga milstolpar samt annat som påverkar planen. Ange också hur arbetet skall följas upp, vilka nyckeltal som skall mätas och glöm inte bort att fråga vad dina kunder tycker! 

En välarbetad marknadsplan kan göra stor skillnad i hur väl du når ut till dina kunder.

Vill du ha fler tips på hur du kan nå ut till dina kunder och definiera ditt varumärke? Kolla in vårt inlägg Fatta, gilla, köpa.

Vill du ha hjälp med ditt strategiarbete?

Vi hjälper gärna till! Kontakta oss.

2

Gillade du?

All vår expertis –
direkt i din inkorg!

Vårt nyhetsbrev är laddat med kreativa insikter, praktiska strategier och smarta tips. Mindre fluff, mer konkret innehåll för dig. Är du redo att ta din kompetens till nästa nivå? Prenumerera idag!

* Obligatoriskt fält

Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Andra läser

Vad gör en Creative Director? 
Relativt
4

En Creative Director, eller CD, är en person som har ansvar för att leda och styra den kreativa processen inom...

Vad är en försäljningsproposition?
Relativt
4

Din försäljningsproposition är den unika fördel som just din produkt eller tjänst innebär för dina kunder....

Grafisk profil – färger
Relativt
5

Vilka färger skall jag ha i min grafiska profil? Och hur används färger i varumärkesbyggandet? Det är några aspekter som...

Vad är en målgruppsanalys? 
Relativt
10

Bland det viktigaste som företagare är att veta vilka dina kunder är. För att ta reda på din målgrupp bör...

Grafisk profil – typsnitt
Relativt
6

Hur väljer jag typsnitt till min grafiska profil? Här är några nybörjartips för att göra ett genomtänkt val....