I dagens blogginlägg kikar vi närmare på ett vanligt yrke inom marknadsföring, nämligen arbetet som content manager.
Det blir allt vanligare med engelska titlar inom marknadsförings- och affärsvärlden (eller “business” som det heter idag). För många kan det vara svårt att särskilja dessa olika titlar från varandra. Vi har tidigare skrivit om ett par såna här titlar, nämligen Copywriters, Art Directors och Creative Directors för att försöka bena ut begreppen. Idag ska vi dyka in på vad en content manager gör.
Vilka är arbetsuppgifterna?
En content manager är ansvarig för att skapa och hantera innehåll på olika digitala plattformar. Huvuduppgiften är därmed att säkerställa att företagets innehåll är relevant, engagerande och följer företagets riktlinjer samt marknadsföringsstrategier. Detta kan innebära många olika typer av arbetsuppgifter, men de vanligaste uppgifterna för en content manager är dessa:
Contentstrategi
Att utveckla och implementera en strategi för det innehåll som ska publiceras på företagets sociala medier. Här har vi skrivit mer om hur man kan ta fram en strategi för sociala medier.
Skapa och redigera innehåll
Förutom att planera innehållet är content managern också ansvarig för att ta fram det. Innehållet kan ha många olika former, så som artiklar, blogginlägg, videos och inlägg på sociala medier. Vissa gånger är det content managern som skriver innehållet själv medan det andra gånger kan handla om att koordinera med andra författare, designers eller videoproducenter. Content managern behöver därefter också granska innehållet för att säkerställa att det är relevant, korrekt och håller god kvalitet samt se till att det är sökordsoptimerat genom att granska SEO och SEM.
Hantera kanaler
När innehållet tagits fram och granskats är det dags för publicering på relevanta kanaler så som på företagets webbsida, blogg och sociala medie-plattformar. Här kan content managern även ansvara för att besvara kommentarer och andra former av interaktion.
Analys och optimering
Som med allt annat strategiskt arbete är det viktigt att analysera hur det går för det innehåll som släpps. Det finns gott om olika verktyg för att mäta prestanda, som t.ex. att mäta trafik, engagemang och konverteringar. Genom att försöka förstå sig på dessa nyckeltal kan innehållet sedan optimeras för att öka prestandan.
Vad behöver en content manager kunna?
Eftersom en content manager kan ha en bred mängd arbetsuppgifter krävs också breda färdigheter. För att vara duktig på sitt jobb krävs både kreativitet och kommunikation som teknik och analys.
Gällande kommunikativa färdigheter behöver en content manager kunna skriva klart och övertygande samt kunna anpassa sitt skrivande för olika plattformar. I det kommunikativa ingår också att kunna redigera innehållet för att se till att inget är otydligt eller överflödigt.
En content manager behöver också vara kreativ på så vis att hen behöver kunna generera idéer för bra innehåll, ha koll på rådande trender för att kunna använda dessa i sitt innehåll och skapa intressant material.
Till slut bör en content manager även ha vissa tekniska färdigheter. Att klara av sökmotoroptimering (SEO) eftersom det är viktigt att ha förståelse för relevanta sökord och andra SEO-tekniker för att innehållet ska få god spridning. På samma sätt är det viktigt att kunna använda relevant data för att analysera hur innehållet presterat jämfört med dess mål. Utöver detta behöver en content manager ha konkreta färdigheter inom t.ex. foto/film, olika design- och skriftprogram, webbpubliceringsverktyg och digitala plattformar. Content managing är med andra ord både ett kreativt, kommunikativt och tekniskt yrke.
Hur blir jag content manager?
Om du känner dig sugen på att arbeta som content manager är det en god idé att först få en grundläggande utbildning inom t.ex. marknadsföring, kommunikation eller journalistik. Det finns också specifika utbildningar och kurser inom content marketing och digital kommunikation som kan vara till nytta. Du kan även bygga upp erfarenhet av content managing genom att själv skapa innehåll till en egen blogg eller social medieplattform, söka praktik/deltidsjobb inom marknadsföring eller delta i frivilligprojekt där du får vara med och skapa innehåll. Därefter kan du bygga upp en portfölj med det innehåll du skapat och börja söka arbeten som content manager!
Vi hoppas du genom dagens inlägg lärt dig mer om vad en content manager gör. Vill du ha hjälp av en content manager? Hör av dig till oss!
Vad skulle du vilja läsa mer om härnäst?