Vad gör en kommunikationsbyrå

Vad gör en kommunikationsbyrå? 

Texten uppdaterades den 7 mars, 2025
Relativt
4
Dela

En kommunikationsbyrå, eller marknadsföringsbyrå som det också kan kallas, hjälper företag att marknadsföra sina produkter och tjänster i olika kanaler. De tar fram material för allt från print till sociala medier. En kommunikationsbyrå är alltså inte en reklambyrå. Dessa fokuserar istället ofta på att ta fram innehåll som används för betalda annonsplatser i olika medier. Uppdelningen är inte glasklar och många byråer gör båda delarna. Kommunikations- och reklambyråer kan ibland även göra traditionella PR-kampanjer och olika typer av webbprojekt.

Arbetet på en kommunkationsbyrå består av planering, utveckling och produktion av olika typer av kommunikation. Detta kan vara i form av text, bild, film, podd och grafiska produktioner. Genom att kommunicera med företagets målgrupp via olika kanaler hjälper kommunikationsbyrån ditt företag att synas och höras där just din målgrupp finns. Bra att veta är att detta kan ske på olika plattformar, beroende på budskap och målgruppen som budskapet ska förmedlas till.

Kommunikationsbyråer kan också ge rådgivning och strategiskt stöd för att hjälpa en organisation att nå sina kommunikationsmål samt analysera marknadsföringseffektivitet. De kan också hjälpa en organisation att förstå sin bransch och sin konkurrens för att skapa en starkare kommunikations- och marknadsföringsplan.

Ofta har en kommunikationsbyrå en bred kompetens inom olika områden som kan vara användbar om du behöver hjälp med att hantera en mängd olika kommunikationskanaler. En del företag har inhouse-byråer som dock ofta inte har lika stora resurser som en extern byrå. Externa kommunikationsbyråer har i och med större resurser samt personalstyrka möjlighet att genomföra större och mer omfattande kampanjer.

Många kommunikationsbyråer har en specifik inriktning eller specialisering, såsom B2B-kommunikation, hälso- och sjukvårdskommunikation eller miljökommunikation. Detta kan vara bra om du behöver hjälp med att kommunicera inom en specifik bransch.

Och vad gör vi på Relativt?

Ja, det som du just har läst. Fast bättre såklart. Eller?

Allt är Relativt! Hör av dig.

4

Gillade du?

All vår expertis –
direkt i din inkorg!

Vårt nyhetsbrev är laddat med kreativa insikter, praktiska strategier och smarta tips. Mindre fluff, mer konkret innehåll för dig. Är du redo att ta din kompetens till nästa nivå? Prenumerera idag!

* Obligatoriskt fält

Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Andra läser

Varför funkar nyhetsbrev fortfarande?
Karin Olsen
5

Bör du som använder nyhetsbrev känna dig som den som fortfarande använder CD-skivor i en värld av streamingtjänster? Svaret på...

Hur gör jag en karusell till LinkedIn eller Instagram?
Relativt
18

Du har säkert sett alla snygga slideshows som finns därute. Letar du efter en enkel guide till hur du kan...

Vad är en försäljningsproposition?
Relativt
4

Din försäljningsproposition är den unika fördel som just din produkt eller tjänst innebär för dina kunder....

Hur skapar jag en strategi för sociala medier? 
Relativt
6

Att ha en närvaro på sociala medier blir allt viktigare. Här får du några konkreta tips på hur du skapar...

Marknadsstrategi – detta behöver du veta 
Relativt
8

Syftet med en marknadsstrategi är att skapa en plan för att öka försäljningen och vinster samt att bygga varumärkesmedvetenhet. Här...