Vad gör en kommunikationsbyrå

Vad gör en kommunikationsbyrå? 

Texten uppdaterades den 21 november, 2024
Relativt
3
Dela

En kommunikationsbyrå, eller marknadsföringsbyrå som det också kan kallas, hjälper företag att marknadsföra sina produkter och tjänster i olika kanaler. De tar fram material för allt från print till sociala medier. En kommunikationsbyrå är alltså inte en reklambyrå. Dessa fokuserar istället ofta på att ta fram innehåll som används för betalda annonsplatser i olika medier. Uppdelningen är inte glasklar och många byråer gör båda delarna. Kommunikations- och reklambyråer kan ibland även göra traditionella PR-kampanjer och olika typer av webbprojekt.

Arbetet på en kommunkationsbyrå består av planering, utveckling och produktion av olika typer av kommunikation. Detta kan vara i form av text, bild, film, podd och grafiska produktioner. Genom att kommunicera med företagets målgrupp via olika kanaler hjälper kommunikationsbyrån ditt företag att synas och höras där just din målgrupp finns. Bra att veta är att detta kan ske på olika plattformar, beroende på budskap och målgruppen som budskapet ska förmedlas till.

Kommunikationsbyråer kan också ge rådgivning och strategiskt stöd för att hjälpa en organisation att nå sina kommunikationsmål samt analysera marknadsföringseffektivitet. De kan också hjälpa en organisation att förstå sin bransch och sin konkurrens för att skapa en starkare kommunikations- och marknadsföringsplan.

Ofta har en kommunikationsbyrå en bred kompetens inom olika områden som kan vara användbar om du behöver hjälp med att hantera en mängd olika kommunikationskanaler. En del företag har inhouse-byråer som dock ofta inte har lika stora resurser som en extern byrå. Externa kommunikationsbyråer har i och med större resurser samt personalstyrka möjlighet att genomföra större och mer omfattande kampanjer.

Många kommunikationsbyråer har en specifik inriktning eller specialisering, såsom B2B-kommunikation, hälso- och sjukvårdskommunikation eller miljökommunikation. Detta kan vara bra om du behöver hjälp med att kommunicera inom en specifik bransch.

Och vad gör vi på Relativt?

Ja, det som du just har läst. Fast bättre såklart. Eller?

Allt är Relativt! Hör av dig.

3

Gillade du?

All vår expertis –
direkt i din inkorg!

Vårt nyhetsbrev är laddat med kreativa insikter, praktiska strategier och smarta tips. Mindre fluff, mer konkret innehåll för dig. Är du redo att ta din kompetens till nästa nivå? Prenumerera idag!

* Obligatoriskt fält

Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Andra läser

Vad gör en Creative Director? 
Relativt
4

En Creative Director, eller CD, är en person som har ansvar för att leda och styra den kreativa processen inom...

Vad är en försäljningsproposition?
Relativt
4

Din försäljningsproposition är den unika fördel som just din produkt eller tjänst innebär för dina kunder....

Grafisk profil – färger
Relativt
5

Vilka färger skall jag ha i min grafiska profil? Och hur används färger i varumärkesbyggandet? Det är några aspekter som...

Vad är en målgruppsanalys? 
Relativt
10

Bland det viktigaste som företagare är att veta vilka dina kunder är. För att ta reda på din målgrupp bör...

Grafisk profil – typsnitt
Relativt
6

Hur väljer jag typsnitt till min grafiska profil? Här är några nybörjartips för att göra ett genomtänkt val....