Nyhetsbrev och epostmarknadsföring

Varför funkar nyhetsbrev fortfarande?

E-posten är död. Länge leve sociala medier! Eller?

Texten uppdaterades den 26 mars, 2025
Karin Olsen
Karin Olsen
4
Dela

Bör du som använder nyhetsbrev känna dig som den som fortfarande använder CD-skivor i en värld av streamingtjänster? Svaret på det är nej! Att skapa och underhålla starka relationer med kunder och samarbetspartners är viktigt för alla företag. Och ett av de mest effektiva verktygen för detta är nyhetsbrev och e-postmarknadsföring.

Du kanske undrar varför? Sociala medier är såklart också ett effektivt kommunikationsverktyg för att nå ut till olika typer av människor. Men med nyhetsbrev kan du anpassa budskapet till kunden och du vet exakt vem meddelandet kommer till. Till skillnad från sociala medier äger du därför din egen kanal. Om du utformar nyhetsbreven på rätt sätt kan det stärka varumärket och leda till ökad synlighet, ett långsiktigt förtroende och i många fall bidra till ökad försäljning. 

Varför nyhetsbrev?

Nyhetsbrev är en strategisk kommunikationskanal för att dela information och stärka relationen mellan företag och deras målgrupper. Statistik från Cyberimpact visar att 60% av konsumenterna föredrar att få marknadskommunikation via e-post. Samma källa uppger att det är 99% av konsumenterna som kontrollerar sin e-post dagligen, vilket gör det till en pålitlig kanal för att nå sin målgrupp. 

Bygga relationer

När mottagaren regelbundet får ta emot ett personligt och värdefullt innehåll skapar det en kontinuerlig dialog som kan leda till långsiktiga kundrelationer. Små detaljer, som att inkludera mottagarens namn i rubriken, kan bidra till både stärkt lojalitet och engagemang. Nyhetsbrev fungerar därför som en påminnelse för kunderna om ditt varumärke och att du bryr dig. 

Skapa trovärdighet

Att skicka ut en välskriven artikel eller ett framgångsrikt projekt kan hjälpa ditt företag att positionera sig som en pålitlig källa inom branschen. Det ger kunden inblick i varumärket, vilka lösningar ni erbjuder och vilken kompetens ni besitter. 

Driva trafik

Med rätt strategi kan nyhetsbrev bli en av de mest effektiva kanalerna för att driva trafik och konverteringar. Genom att länka till webbinarier, erbjudanden, bloggposter eller andra resurser som ditt företag erbjuder, kan nyhetsbrevet direkt driva trafik till din webbplats och därmed öka chanserna för konvertering. Nyhetsbrev är också ett bra verktyg för att lansera nya produkter eller tjänster, vilket skapar direkt uppmärksamhet och engagemang hos mottagarna. 

Kostnadseffektivt

En av de största fördelarna med e-postmarknadsföring är att det kostar lite. Små företag behöver inte investera stora summor pengar för att kunna skicka ut e-postmeddelanden. Med rätt strategi kan du därför kommunicera med befintliga och potentiella kunder utan att spendera mer än nödvändigt. 

Vill du veta mer om e-postmarknadsföring och nyhetsbrev?

Marknadsföring via e-post har sina utmaningar, ingen gillar ju att bli ”spammad”. Men när det görs på rätt sätt, med personifierat innehåll och en genomtänkt strategi, kan det bli en av de mest effektiva kommunikationskanalerna. 

Kunden som får ett personligt meddelande kommer i högsta grad välja dig framför ett konkurrerande företag eftersom de redan känner sig sedda och förstådda. Ibland räcker det med ett välriktat mejl för att skapa en lojal kund, få en ny prenumerant eller sälja den där efterlängtade Airfryern. 

Behöver ditt företag hjälp med nyhetsbrev eller annan e-postmarknadsföring? Tveka inte på att höra av dig till oss!

4

Gillade du?

All vår expertis –
direkt i din inkorg!

Vårt nyhetsbrev är laddat med kreativa insikter, praktiska strategier och smarta tips. Mindre fluff, mer konkret innehåll för dig. Är du redo att ta din kompetens till nästa nivå? Prenumerera idag!

* Obligatoriskt fält

Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Andra läser

Hur gör jag en karusell till LinkedIn eller Instagram?
Relativt
18

Du har säkert sett alla snygga slideshows som finns därute. Letar du efter en enkel guide till hur du kan...

Vad är en försäljningsproposition?
Relativt
4

Din försäljningsproposition är den unika fördel som just din produkt eller tjänst innebär för dina kunder....

Hur skapar jag en strategi för sociala medier? 
Relativt
6

Att ha en närvaro på sociala medier blir allt viktigare. Här får du några konkreta tips på hur du skapar...

Marknadsstrategi – detta behöver du veta 
Relativt
8

Syftet med en marknadsstrategi är att skapa en plan för att öka försäljningen och vinster samt att bygga varumärkesmedvetenhet. Här...

Vad gör en Creative Director? 
Relativt
5

En Creative Director, eller CD, är en person som har ansvar för att leda och styra den kreativa processen inom...