Varför ska mitt företag finnas på sociala medier?

Detta får du ut av SoMe

Texten uppdaterades den 17 oktober, 2023
Relativt
8
Dela

Sociala medier är viktiga plattformar för dig som vill förmedla information om din verksamhet. Nästintill allt informationsutbyte sker på det digitala planet nuförtiden. Finns inte ditt företag på sociala medier, kan du vara säker på att du går miste om många potentiella affärer och kontakter. Och det vill vi undvika. Med det sagt finns det många anledningar till varför ditt företag bör arbeta med sociala medier.

Här är några av de anledningar som vi på Relativt tycker är viktigast:


Ökar synligheten


Sociala medier är ett utmärkt verktyg för att nå ut till en stor publik och öka synligheten för ditt företag och dess produkter och tjänster. Använd de digitala kanalerna och öka kännedomen kring ditt företag! 


Bygger relationer


Sociala medier ger dig möjlighet att bygga relationer med dina kunder och andra intressenter, och att hålla kontakten med dem på ett informellt och personligt sätt. Genom att skapa innehåll på sociala medier påminner du dina kunder om ditt företag och ökar chansen att bli ihågkommen när det behövs! 


Ger feedback


Sociala medier är bra verktyg för att få feedback från dina kunder och andra intressenter, och att använda den feedbacken för att förbättra dina produkter och tjänster. Använder du det rätt kan du få synpunkter helt gratis. Sådant som man annars kan lägga väldigt mycket pengar på. 


Skapar mervärde


Genom att använda sociala medier kan du skapa mervärde för dina kunder genom att erbjuda dem intressant innehåll, exklusiva erbjudanden och andra förmåner. Du håller ditt varumärke vid liv och ökar engagemanget, både på ditt företag och hos dina kunder. 


Gör dig till en del av samhällsdebatten


Genom att delta i olika diskussioner på sociala medier kan du visa att ditt företag är en aktiv och engagerad del av samhället, och på så sätt skapa goodwill och öka ditt företags attraktionskraft.


Hjälper dig att annonsera


Sociala medier är utmärka plattformar för att annonsera på. Du kan skapa skräddarsydda målgrupper baserat på beteenden och intresse som gör att ditt budskap når rätt in i målgruppen. Med rätt strategi och budskap är detta mycket kostnadseffektivt.

Vill du synas på sociala medier men har inte tiden eller kapaciteten? Vi sköter dina digitala kanaler åt dig.
Hör av dig! 

8

Gillade du?

All vår expertis –
direkt i din inkorg!

Vårt nyhetsbrev är laddat med kreativa insikter, praktiska strategier och smarta tips. Mindre fluff, mer konkret innehåll för dig. Är du redo att ta din kompetens till nästa nivå? Prenumerera idag!

* Obligatoriskt fält

Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Andra läser

Vad gör en Creative Director? 
Relativt
4

En Creative Director, eller CD, är en person som har ansvar för att leda och styra den kreativa processen inom...

Vad är en försäljningsproposition?
Relativt
4

Din försäljningsproposition är den unika fördel som just din produkt eller tjänst innebär för dina kunder....

Grafisk profil – färger
Relativt
5

Vilka färger skall jag ha i min grafiska profil? Och hur används färger i varumärkesbyggandet? Det är några aspekter som...

Vad är en målgruppsanalys? 
Relativt
10

Bland det viktigaste som företagare är att veta vilka dina kunder är. För att ta reda på din målgrupp bör...

Grafisk profil – typsnitt
Relativt
6

Hur väljer jag typsnitt till min grafiska profil? Här är några nybörjartips för att göra ett genomtänkt val....